M
    Jag är 34 år och hoppade av andra året på gymnasiet så jag har inget slutbetyg.

    Om jag nu vill gå en utbildning som kräver gymnasiekompetens eller motsvarande kunskaper, vilka ämnen är det som jag måste plugga då?

    Kan jag plugga enbart de ämnena som behövs på distans eftersom jag är föräldraledig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej M!

    Med "gymnasiekompetens" kan det menas ganska så Olika saker.

    Om du vill bli behörig till högskola/universitet - då behöver du uppnå Grundläggande behörighet (här är det strikta regler) + även Särskild behörighet som just "din" högskoleutbildning kräver. Om vi tittar på t.ex Socionomprogrammet - då krävs det för Särskild behörighet godkända betyg i Samhällskunskap 1b och i Matematik 2. Men om vi tar Ekonomiutbildningar - då är det oftast matematik 3, dvs mer matte som krävs. Och vill man bli Apotekare >, då måste man ha godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik 4.

    Grundläggande behörighet till högskolestudier måste man ha till Alla högskoleutbildningar i Sverige, kurser som program, men man kan också försöka komma in på "reell kompetens">>>
    I fall du har minst 3 års arbetslivserfarenhet, kan du eventuellt bli bedömd kunna klara en högskoleutbildning, men särskild behörighet måste man alltid ha. Och vilken behörighet det är, beror helt på Vilken utbildning du vill söka.
    Plus att i fall man söker på "reell kompetens", så måste man ha gjort högskoleprovet (annars har man inget att konkurrera med om utbildningsplats).

    ***

    Men om man vill skaffa sig något yrke som "ligger" på gymnasial nivå - som t.ex Undersköterska, Kock, bussförare eller elektriker, då söker man yrkesutbildning som ofta ges som kurspaket på komvux. Här kan man välja olika alternativ: längre utbildning som också ger grundläggande behörighet eller kortare utbildning som inte ger grundläggande behörighet.

    Om du inte läst på länge, kanske är det bra att göra nivåbedömningar/nivåplaceringstester på komvux. Då kan man få fram vilka Faktiska kunskaper du har idag, som du kan bygga på. Betygen som du hade sedan gymnasiet är det bra om du visar till SYV på komvux, och ni tillsammans gör en studieplanering.

    Ofta kan komvux erbjuda läsa på distans /eller flex/ eller ngt. annat alternativ som passar dig, t.ex kvällskurser. Dock är det olika i olika kommuner.

    Jag vill också tipsa om yrkeshögskola>> som ställer vissa förkunskapskrav, som ofta innefattar även viss arbetslivserfarenhet, men som samtidigt kan ta in obehöriga. Därför är det "lönt" att söka till yrkeshögskola även om man inte är behörig. YH har många utbildningar på distans och/eller på deltid. Ex: YH Konceptutvecklare inom besöksnäringen, som är på 75% på distans. Hela utbudet ser man på www.yhguiden.se

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig på något sätt!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA