julia
    Hej,

    Jag läser på lite vad som krävs för examen. Jag har läst att det krävs 400p godkända betyg på de programgemensamma ämnena på yrkesprogram, är det samma på högskoleförberedande? Jag är godkänd i alla gymnasiegemensamma ämnen på natur, men inte biologi 1 som är ett programgemensamt ämne, och sedan är jag inte godkänd i geografi 1 som är inom min inriktning.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Julia, det är viktigt om din fråga gäller examen från gymnasieskola eller examen från Komvux. Det är inte exakt samma regler, bl a räcker det med 100 poäng färre för examen från komvux och från 1 jan 2017 får inte betyg i Idrott och hälsa 1 ingå i examen från komuvx.

    Om din fråga gäller examen från "ungdoms"-gymnasieskola, så finns reglerna beskrivna på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen och för övrigt så måste man följa den så kallade "programplanen"/strukturen för just "det aktuella programmet" och det är olika för olika gymnasieprogram (dvs det finns 18 stycken programplaner - en för varje program) som alla hittas under programbeskrivningar på www.gymnasieguiden.se

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    • : Tack för svaret!
    • : Det är "ungdoms" gymnasieskolan jag går på, det naturvetenskapliga programmet. Som jag förstår det får jag gymnasieexamen även att jag har F i ett programgemensamt ämne och en inriktningskurs. Stämmer det?
    • : Ja, om sammanlagda antal F poäng inte överstiger 250 p.
    • : Q
    Läs alla kommentarer