Lost
    Hej SYV,
    När denna termin är slut kommer jag att ha 90 hp i Engelska (vilket inkluderar ett 15hp examensarbete) och jag undrar vad som krävs för en kandidatexamen?
    Är det så att man måste läsa ytterligare 30 hp inom något i Engelska samt då 60 som ej är specificerat eller...? Måste man läsa inom ett särskilt ämne såsom översättning/lingvistik/litteratur, etc?
    Mvh,
    Lost

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lost,

    din fråga måste du ställa till en Studievägledare på den institutionen där du planerar ta Kandidatexamen ifrån. Detta pga högskolor/universitet har ganska stor makt över hur deras egna utbildningar bör vara utformade. Det kallas för "akademisk frihet".

    Det som är strikt reglerat är att kandidatexamen måste innehålla minst 180 hp och av dem minst 90 hp i "huvudämnet".

    Annat kan olika högskolor/universitet (inom de ovan nämnda ramar) bestämma själva.

    Dock BRUKAR DET OFTA vara så att 60 hp kan man ha vilka som helst kurser, bara det är avslutade högskolekurser, betygsatta med "godkänt" eller högre betyg. Men för att du inte ska läsa "fel kurser" eller läsa kurser "i onödan" :) ;) - råder jag dig göra planering med Studievägledare på just det lärosäte där du planerar ta din examen.

    Bästa hälsningar

    ANNA