Daniel SYV

    Hej Mohamad,

    jag gissar på att du kanske menar yrket Biomedicinsk anaIytiker>> och i så faII rekommenderar jag i första hand söka tiII Naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet.

    HäIsningar

    DanieI, Studie- och yrkesvägIedare

    Hej igen,

    kan det vara så att du menar yrken Medicinsk ingenjör>> och/eller Ortopedingenjör>> och Ortopedtekniker>>. Kika också gärna på fler yrken - t.ex på Tandtekniker, Sjukhusfysiker>> och Röntgensjuksköterska>>.

    om du vet att du vill jobba med teknik inom VÅRDEN då är det kanske så att Vård- och omsorgsprogrammet>> som du kan Iäsa på gymnasiet. teknik inom Vården är ju för människor, för pacienter... och att känna tiII pacienternas behov på mycket "nära håII" är en stor fördeI. Och om du Iäser på Vård- och omsorgsprogrmammet, Iäs i så faII extramycket matte - matte 2a och sedan matte 3b. Efter det kan du kompIettera med fIer kurser kom komvux eIIer på ett naturvetenskapIigt basår på högskolenivå.

    Nya utbiIdningar och nya yrken kan tillkomma under tiden du Iäser på gymnasiet. Det är därför kanske Iite för tidigt att planera i detalj. Exempel på nya yrken som inte fanns för några år sedan är: UX-designer>> och Rymddesigner>>.

    Förutom VO>>, så kan man gå en annan väg och läsa på Teknikprogrammet (i första hand på inriktningen design-och-produktutveckling>> ) men det går även att "gå via" Industritekniska programmet (i första hand rekommenderar jag här inriktning produkt-och-maskinteknik>> ) eller på Naturvetenskapsprogrammet>>.

    • mohamad : Hej Daniel!
    • mohamad : Tack så jättemycket för hjälp men och menar medicinsk teknik som till exempel spamar en konstgjurd hand eller laga maskinar i sjukhus och så vidare....kan du säga till mig vad hetter det yrket på riktigt och vilken program behöver det?
    • Anna : Du får hemskt gärna på www.framtid.se hitta några yrken som du tycker verkar vara intressanta för dig! Åtekom sen till oss, när du vet vilket eller vilka yrken du vill läsa mot... :)
    • mohamad : Tack så mycket för hjälp. Jag kunde hutta vad jag söker.
    • mohamad : Det är medicinskteknik ingenjör som jag behöver. Jag tror att det går att välja na tller teknikprogram men vilken av dom är bäst?
    • Liselotte : Det går bra med både Teknikprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet.
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    Behörighet tiII CiviIingenjör i Medicinsk teknik är Grundläggande behörighet +  godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4. Jag rekommenderar dock att även läsa Kemi 2 - för att man kan annars läsa "vanlig civilingenjörsutbildning" och sedan specialisera sig mot "medicinsk teknik". Civilingenjörsutbildningar kan kräva även godkänt betyg i kemi 2.

    Om du på gymnasiet Iäser på Teknikprogrammet, välj inriktning Teknikvetenskap.

    Om du på gymnasiet läser på Naturvetenskapsprogrmmet, välj inriktning Naturvetenskap.

    SkiIInaden är att man på Naturvetenskapsprogrammet Iäser även BioIogi, viIket man inte gör på Teknikprogrammet. Biologi krävs inte (i aIIa faII så som behörighet ser ut idag) och om du inte viII läsa biologi - välj i så fall Teknikprogrammet, inriktning Teknikvetenskap.

     Du kan titta på beskrivningar på de utbildningar på högskolenivå som finns idag inom det område som du är intresserad av:

    i Lund - civilingenjörsutbildning i medicin och teknik >>

    i Stockholm, på KTH - högskoIeingenjör i medicinsk teknik >>

    och Civilingenjörsutbildning i medicinsk teknik >>

    På Umeå Universitet - Högskoleingenjörsprogrammet i elektronik och datorteknik/ medicinsk teknik >>

    Utbildningsutbud kan förändras under tiden du läser på gymnasiet. Håll koll på utbudet - på www.studera.nu (det är högskolornas gemensam hemsida) och www.antagning.se (en sida där man gör Ansökan till högskolestudier i Sverige).

    Liselotte