Josefine
    Jag ska efter sommaren börja trean på det estetiska programmet med inriktning musik, och planerar att efter gymnasiet studera songwriting i London. Jag vet att du för att ha behörighet behöver minst C i engelska 5 och 6, alternativt 6.0 IELTS poäng.

    Saken är den att jag hade en tuff termin i höstas, och jag fick ett D i engelska 6 (och ett B i engelska 5). Jag tvivlar inte för en sekund på att jag har kunskaperna som krävs för att få behörighet, men det vore trevligt att inte behöva lägga ut den tiden och de pengarna som krävs för att göra det internationella språktestet.

    Nu är det docks så att jag ska läsa engelska 7 som programfördjupning, och jag undrar då, om jag får C i engelska 7, räcker det för att få behörighet? Eller måste jag göra språktestet i alla fall?
    Vilka betyg motsvarar vilka poäng?
    Vilket betyg krävs det att jag får i engelska 7 för att kunna söka?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Josefine!

    Vad kul att du redan har en plan för vad du vill göra efter gymnasiet.

    Vilken skola och utbildning är det som du ska söka till?
    Det kan se lite olika ut på skolor, en del kräver att kurser ska vara avslutade och ett betyg ska visa på en viss nivå av engelska.
    Andra kan kräva att studenterna istället ska genomföra ett språktest för att visa på vilken engelskanivå som studenten befinner sig på. Så med den information jag har fått av dig kan jag tyvärr inte svara på vilket betyg i engelska 7 som krävs.

    Följande betyg motsvarar poäng:
    A – 20p
    B – 17,5p
    C – 15p
    D – 12,5p
    E – 10p

    Du kan även få meritpoäng för engelska men även det beror på vilken utbildning du söker.
    Utomlands är det ofta andra regler som gäller.

    Lycka till!

    Hälsningar
    Melina, SYV