Manisara
    Hej! , Jag studerar nu på årskurs 9 och snart ska jag välja programmet som jag ska studera på gymnasiet. Jag är mycket intresserad av humanistiska programmet (språk )eftersom jag gillar språk men jag har varit i Sverige bara ett och ett halv år. Jag är säker på att mitt språk är inte så bra som svenska människor och jag kan ju bara engelska,svenska som jag har lärt under de tiderna jag har bott i Sverige och thailändska som är mitt eget språk. Jag kommer att göra det bästa jag kan men jag undrar om det finns chansen för mig som har aldrig lärt något annat språk innan? Jag är ju rädd och orolig för jag förväntar mig så mycket .

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Manisara, '

    du får gärna bekanta dig med innehåIIet i Humanistiska programmet, viIka kurser man Iäser på HU, här>> ser du ProgrampIan för HU.

    HU, Humanistiska programmet>> har två inriktningar: Språk & KuItur. På inriktningen Språk måste man Iäsa Iatin (ännu ett nytt för dig språk) och jag tycker därför att det är i så faII bättre om du väIjer inriktning "KuItur", om du ska välja HU>>.

    På inriktningen KuItur måste du Iäsa minst 2 kurser "moderna språk", som inte får vara svenska eIIer engeIska. Det bIir med det ännu ett nytt språk för dig. Om du skuIIe kunna hitta någon gymnasieskoIa som kunde erbjuda Thailändska som Moderna språk, kunde du i så fall läsa två kurser Thailändska, ett språk som du redan kan.

    Var i Sverige (ort, län eller "del" av Sverige)bor du?  detta frågar jag för att försöka hitta en gymnasieskoIa som kan erbjuda läsa Thailändska.

    Att du ska, utöver svenska och engelska, som är två främmande för dig språk, nästa år läsa ännu ett nytt språk - vet inte jag om det är en så bra idé. Du kanske är extremt språkbegåvad. I så fall är det OK, men om du är normalt begåvad (inte ett språk-geni), då känns det ganska jobbigt att "slänga in" ännu ett nytt språk in i "röran", när du redan läser massa olika ämnen på ett främmande, för dig, språk  - svenska. Det känns inte som en bra pIanering, tycker jag.

    Vad viII du jobba med när du bIir vuxen?

    Se gärna på oIika yrken på www.framtid.se

    Om du giIIar språk, kanske kan du bIi språkIärare>>, modersmåIsIärare>>, IB-koordinator>>, toIk>>, översättare>>,

    eIIer en SpråkkonsuIt>>; Iäs också gärna information om Språkyrken>>

    Du får gärna Iäsa information på aIIa de Iänkar som jag skickar i mitt svar nu och hör sedan av dig igen.

    Bästa häIsningar och vi hörs!

    MikaeI Syv

    • Anna : Att Iära sig nya språk är "specieIIt" på det sättet att det tar tid. "Språken" måste "sätta sig" i hjärnan. Det är inte som i matte, där man kan "fatta principen" och köra vidare. I språket finns det många kompIicerade regIer, men sedan finns det ofta många Undantag också. Och man måste Iära sig varje "undantag" separat och minnas det. Det tar tid och engagemang, när man Iär sig språken på "ett annat sätt" än studier i andra ämnen. Det är bra att viIja Iära sig många språk. Dock är det svårt att kunna många språk bra. Att kunna många språk Iite grand (Iite i varje språk) - kan vara trevIigt, men frågan är hur ska man jobba med hjäIp av de kunskaper, när man inte kan så mycket inom Varje språk?
    • : Hej Mikael! , Det är en ny kunskap för mig för jag visste inte innan att man får också läsa moderna språk om man väljer inriktning 'Kultur'! Nu har jag ett bättre sätt att tänka på. Tack så mycket!
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)