Sofiasofiasofia

    Hejsan! Jag har hört att jag är en socialt omtänksam person samtidigt som jag e kunskapstörstande och gillar naturvetenskap. Så vad ska man jobba med om man dels vill arbeta med människor i organiserad form men också få släcka kunskapstörsten? Jag känner att jag tex inte skulle passa som undersköterska för det skulle inte tillfredsställa mig tillräckligt, inte heller barnskötare för jag vill åt en hög intellektuell kunskap och sitta på en högre kunskap. Mina krav e att kunna jobba på distans, ej jobba natt, kunna ha flexibla arbetsdagar och inte jobba i små startupbolag eller mindre privata bolag utan en tydlig organisation eller där alla vilo armbåga sig fram. Ser fram emot att höra vad ni har att komma med för input! /Sofia

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Med din beskrivning av dina intressen och preferenser finns det flera yrken och karriärvägar som skulle kunna passa dig. Här är några förslag som kombinerar att arbeta med människor i en organiserad form samtidigt som du får möjlighet att stilla din kunskapstörst och arbeta i en strukturerad miljö:

    Socialt arbete
    Du skulle kunna överväga att arbeta inom socialt arbete där du får möjlighet att hjälpa och stödja människor i olika situationer samtidigt som du arbetar inom en organiserad ram. Det finns olika områden inom socialt arbete, såsom familjevård, missbruksbehandling, ungdomsverksamhet eller arbete med personer med funktionsvariationer. Kika gärna på framtid.se/yrken/socialt-arbete

    Forskning inom samhällsvetenskap
    Om du är intresserad av att stilla din kunskapstörst kan du överväga att arbeta inom forskning inom samhällsvetenskapliga områden. Det kan innebära att arbeta vid universitet, forskningsinstitut eller andra organisationer där du kan bidra till att utöka kunskap inom områden som samhällsstrukturer, beteendevetenskap eller folkhälsa.

    Hälso- och sjukvårdsadministration
    Inom detta område kan du arbeta med att organisera och hantera hälso- och sjukvårdsverksamheter. Detta kan inkludera arbete inom sjukhus, vårdcentraler, eller andra vårdinrättningar där du bidrar till att säkerställa att verksamheten fungerar effektivt och uppfyller de gällande regler och riktlinjer.

    Utbildning och handledning
    Du kan också överväga att arbeta inom utbildning och handledning, antingen inom skolväsendet eller inom företag och organisationer. Som handledare eller utbildare får du möjlighet att arbeta med människor samtidigt som du delar med dig av din kunskap och erfarenhet.

    Offentlig förvaltning
    Inom offentlig förvaltning kan du arbeta med att utveckla och implementera politik och program som påverkar samhället och dess invånare. Detta kan innebära arbete inom kommuner, regioner eller statliga myndigheter där du får möjlighet att påverka samhällsstrukturen och bidra till samhällets utveckling.

    Dessa är bara några exempel på möjliga karriärvägar som kan passa dina intressen och preferenser. Det är viktigt att noggrant utforska olika alternativ och överväga vilka yrken som bäst matchar dina önskemål i framtida karriär.

    Studie- och yrkesvägledare