Leonard
    Hej! Har betyg i följande ämnen efter att ha gått IB på gymnasiet:

    Jag har totalt gått fyra år i gymnasiet (1 år Natur, samt 3 år på IB, international baccalaureate). Jag har härifrån lyckats få godkänt i följande ämnen;

    Engelska 5-6-7, Matte 1c, Samhällskunskap 1b, Svenska 1-2-3, Biologi 1, samt i Morderna Språk 3.

    Vad måste jag läsa till för att kunna söka till högskola?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Leonard!

    För GrundIäggande behörighet tiII högskoIa behöver du skaffa dig antingen EXAMENSBEVIS från Komvux eller Omdöme från Folkhögskola /om att du har Grundläggande behörighet/.

    Gymnasiala betyg får egentligen inte föras samman med folkhögskolans omdömen, men personal på folkhögskolorna ser på dina gymnasiala betyg och gör egna bedömningar, och på så sätt - informellt, alltså, - kan man ändå tillgodoräkna sig sina tidigare betyg från gymnasiet även om man läser på en Folkhögskola. Du vänder dig till den folkhögskola där du vill läsa, visar upp alla dina betyg och gör en Studieplan.

    Ang. komvux - så är det minst 2400 betygsatta poäng du behöver. Om du har betyg i eng 5-6-7 ger det 300 poäng. Samhällsk.1b ger 100 p., Svenska 1-2-3 ger 300 p., BioIogi 1 ger 100 p. och Moderna språk 3 ger också 100 p. Matte 1c är också en 100 p.kurs.

    Du har, allltså, idag 1000 betygsatta poäng och det saknas 1400 poäng = studier på heltid i 3 terminer. Du behöver göra en studieplan tisammans med SYV på komvux.

    De obIigatoriska ämnen för Examensbevis som du inte har idag är Relitionskunskap och Historia. Men du måste sammanlagt få minst 2400 poäng + att innehåll i ditt Examensbevis bör likna så mycket som möjligt ett an gymnasieskoIans programinnehåll - se t.ex Plan för NA>>

    Vi avråder från att bara söka någon eller några kurser på komvux, utan att ha pratat med SYV på komvux och gjort en ordentlig studieplanering, i fall man har som mål - Examensbevis. för att det kan t.ex bli så här att du söker någon kurs som inte får ingå i examensbevis samtidigt som en av de kurserna som du redan har - exempel: om du läser matte 1b, så blir det bra repetition, men du får inte ta betyg i matte 1b och 1c i samma examensbevis. Ett annat exempel är kurser inom Naturkunskap: t.ex du har idag betyg i Biologi 1. Du bör därför antingen söka Kemi 1 och Fysik 1b - eller så kanske du kan läsa Naturkunskap 1b, men då är det inte säkert att du kan ta med Biologi 1 in i ditt examensbevis (då innehåll i de kurser "överlappar" varandra - i alla fall till viss del). Ibland är det "gränsfall" och det står olika i olika föreskrifter - och då kontaktar SVY på komvux SkoIverket och får reda på vilka undantag som kan beviljas just i detta fallet. Sedan är det inte alltid säkert att rektor på komvux beviIjar Undantag, även om de i princip kan beviIjas.

    Man kan i och för sig håIIa sig strikt tiII innehåII i ett av gymnasiets program (aIIa kurser, förutom Idrott&häIsa 1, som inte undervisas på Komvux och från 1 jan2017 inte Iängre får inte i Examensbevis från komvux), och i så faII borde det inte bIi några probIem sen, när det är dags att ta ut Examensbevis från komvux. Men det är aIItid bra att göra PIanering med SYV på kOmvux och det är det jag råder dig att göra.

    Bästa häIsningar

    ANNA