Hej Donya!

    Inom vilket område läser du på Universitetet? Jag menar om det är pedagogik, medicin, teknik, konst eller vad? :)

    Var i Sverige /vilken stad/ vill du läsa? När skulle du kunna börja läsa? Om det är så att du redan i år, till våren vill börja läsa i Sverige, så är det bra för dig att veta att ansökningsperiod är pågående nu med sista dag 17 oktober 2016. Komplettering med betyg - sista dag 1 december 2016.

    Jag behöver mer information från dig för att kunna ge dig ett bra svar!

    Om du inte vill eller kan ge mig mer information, så kan du själv söka information och jag rekommenderar i så fall följande hemsidor:

    Högskolornas gemensam hemsida: www.studera.nu

    Ansökan till högskolor/universitet i Sverige gör man på www.antagning.se

    och

    om du kan tänka dig läsa på en Yrkeshögskola - så ser du all info som du behöver på www.yhguiden.se

    och

    om du vill läsa om olika yrken - så finns det tusentals yrkespresentationer på svenska på www.framtid.se

    Hör av dig med mer information om vilka studier (och var) du vill bedriva i Sverige, så ska jag försöka ge dig ett snabbt och bra svar!

    ANNA

    Alla utbildningar som finns på Karlstads Universitet finns att se här>>

    Du kan maila till Universietet i Karlstad via [email protected]

    och tel.nr är 054-700 10 00 och övriga kontaktuppgifter ser du på den här sidan>>

    Om du kommer till Sverige den 21 okt., då är det för sent att söka till vårterminen, då sista ansökningsdag är 17 oktober. Du kan knske göra ansökan innan du kommer till Sverige. Sedan råder jag dig att besöka Studievägledningen på Karlsads Universitet. Det är bra att kontakta dem och boka tid för vägledningssamtal. Det är bra att du kommer att ha dina betyg med dig.

    Andra ställen där du kan få vägledning inför studier, är komvux i Karlstad. Du kan maila till vuxeutbildningen i KarIstad - här är deras mailadress: [email protected] och övriga kontaktuppgifter och öppettider kan du se här: www.karlstad.se

    • : Jag har läst två år masskommunikation och jag vill försätta på där och jag ska komma och vara i Karlstad jag kommer till Sverige den 21 October. Jag vill veta också om jag ska börja om igen på universitet eller vad?? Och jag kommer och ha med mig mina betyger i universitet och jag har också ett IELTS betyg
    • Anna : Vill du läsa i Karlstad?
    • Anna : Jag har nu utökat mitt svar till dig, se ovan.
    • Anna : Titta lite närmare på utbildningar som du ser på http://studera.nu/jamfor-utbildning/?q=masskommunikation&f=2%5Bkau
    • : Men jag vill veta hur kan jag kontakta Studievägledningen på Karlsads Universitet ??
    • : Och skulle jag ha med mig gymnasiet betyger också eller det räcker bara universitet betyger ??
    • Anna : ta med dig Alla betyg som du har! Vägledningen på KarIstads Universitet kontaktar du: Du kan maila till Universietet i Karlstad via [email protected] och tel.nr är 054-700 10 00
    • : Jag vill fråga också min man har kalart universitet på BSC i medalande och elektronic från Kairo Universitet och gar också MBA från Edinburgh business school är de ackrediterade i Sverige och kan jobba med de här betyger eller måste han försätta studera lite inom att jobba ??
    • Anna : Det är Arbetsgivare som bestämmer, om hans utbildning räcker eller om han behöver mer utbildning. Han får söka jobb på de meriter han har. Om han inte får ngt. jobb, kan han i så fall söka mer studier. :)
    • Anna : Om din man vill starta eget företag, är det han själv i så fall som bestämmer hur mycket utbiIdning han behöver. Om han hittar betaIande kunder, så att hans fötegar "går runt" dvs utan förluster, då är hans utbildning tillräcklig.
    • : Och hur jag kan kontakta Arbetsgivare ??
    • Anna : Lediga jobb som anmäls till arbetsförmedlingen ser du här http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Lediga-jobb.html
    • Anna : Men man kan också kontakta företag/organisationer i den branschen där man vill arbeta även om det inte finns någon annnons om en tjänst. Det kallas för att skicka en "spontan ansökan". Man kan t.ex Googla - och hitta hemsidor till företagen inom den branschen där man vill arbeta i, och så mailar man in sin CV och berättar varför man vill jobba för just det företaget! Lycka till!
    Läs alla kommentarer