Elin
    Hej! I nuläget går jag Samhällsprogrammet med inriktning beteendevetenskap.

    En av de saker som jag kan tänka mig att arbeta med är identifiering av (döda) kroppar och fastställning av dödsorsaker, vad heter detta yrket/dessa yrken?
    Och vilka vägar kan jag gå för att utbilda mig till det (efter gymnasiet)?

    tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Elin!
    Obduktion utförs av läkare, precis som Hickmat skriver i sin kommentar.
    Identifiering av döda kan vara uppgift för kriminaltekniker eller forensiker.
    Kriminaltekniker är en vidareutbildad polis.
    Forensiker är i grunden kemist eller biolog som sedan specialutbildas i två år.
    Sammanfattning:
    Det är följande utbildningar efter gymnasiet som du helst bör kika på- läkare, kemist, biolog och polis.
    Hälsningar
    Mikael syv