Alfred
    Hej

    Jag vet inte vad jag vill bli. Jag gick naturvetenskapliga programmet och efter studenten ville jag göra något konstnärligt istället, så jag gjorde en liten animerad film. Efter ett år kände jag dock att jag ville göra något mer meningsfullt och råkade hamna på fysik. Men nu vill jag hoppa av.

    I skolan var jag typ bara bra på bild, och det var nog det roligaste ämnet. Jag har alltid varit lite osäker på om jag skulle fokusera på något mer konstnärligt, kreativt eller visuellt, just för att det verkar lite meningslöst på något sätt. Det känns nämligen som det finns för många som vill det. Vad för nytta gör det om jag också blir det? Men jag har nästan börjat sluta bry om det nu faktiskt... Jag kanske bara borde göra det jag har någon slags benägenhet till och finner stimulerande, istället för grubbla så mycket? Det kanske är då jag i slutändan kan göra någon nytta, om någon alls...

    Vad ska man i sådana fall studera? Det finns ju konsthögskolor och folkhögskolor. Sen finns också olika spelutbildningar med inriktning grafik...

    Jag vet inte...

    Jag funderar också på om programmering/datavetenskap eller teoretisk filosofi kanske är något, fast det kanske är ett misstag...

    Det här blev lite svävande och oklart; Jag känner mig rätt vilse och förvirrad just nu. Men tack om någon svarar :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alfred,

    ja... det är inte alltid så lätt att veta vad man ska satsa på! :(

    Om man blir riktigt-riktigt bra på någonting, brukar det kunna ge inkomster också, dvs man kan ha det som ett "jobb", antingen som anställd eller som egenföretagare. Men tyvärr så kan det ta lång tid och ibland väldigt lång tid... det finns t.ex Exempel genom historien när konstnärer blev berömda först efter sin död (och under sina liv sålde inte en enda tavla, eller några få och billigt), dvs de kunde inte försörja sig på sin konst, men nu säljs deras tavlor för svindlande belopp. Då kan man undra - vad har konstnären själv för nytt av det?

    Det finns inte något garanti på att få jobb, varken sig man är bra eller "godkänt, OK" på det man gör.

    Jag förstår att du vill trivas under utbildningen men sedan vill också kunna försörja dig, har jag förstått det rätt? :)

    Jag funderar på Lärare... Det finns olika sortens Lärare - bl a vuxenlärare, högskoleärareFolkhögskolelärare mm. Och även Cirkelledare är på sätt och vis också en lärare. Och man behöver inte alltid läsa Ämneslärarprogrammet. Det finns ett annat sätt. Om du läser tillräckligt många poäng inom dina undervisningsämnen på högskolan, kan du sedan läsa KPU, Kompletterande pedagogisk utbildning - som är på 3 terminer, och bli Lärare i de ämnen, som du först "tar" högskolepoäng i.

    I ditt fall kunde du t.ex bli lärare i Fysik och i Bild /och på folkhögskolor kan man säkert även arbeta som lärare i "konst" som är bredare än bild/.

    Så om du inte hoppar inte av din fysikutbildning, innan du hittade ngt. annat att ägna dig åt, utan försöker få godkända betyg i de kurser som du redan har påbörjat. Och sedan kanske Iäser en termin Bild och varvar - fysik och bild - studier på högskolenivå, så att du får tillräckligt många poäng för att kunna sedan genom KPU få lärarexamen, så skulle du kanske på så sätt kombinera "nytta med nöje", tänker jag.

    Vänligen

    Julia SYV