Hej Pär!
    Bra att du vet vad du vill bli när du blir "stor" :).
    Om yrke Läkare kan du läsa på den här sidan http://www.framtid.se/yrke/lakare

    I Sverige läser man först 5,5 år på högskola/universitet. Sedan är det minst 18 månader obligatorisk AT-tjänsgöring - först efter det kan man ansöka om läkarlegitimation. För att bli specialist på något område läser man fem år till. Specialistläkare har, alltså, 12 årig eftergymnasial utbildning.

    Men först måste man läsa på gymnasiet för att bli behörig.
    Det är på Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap som alla de kurser finns som obligatoriska - som du behöver för behörighet till läkare: http://www.gymnasieguiden.se/program/NA/naturvetenskap

    Utbildning till läkare är mycket populär och för svenska medborgare och personer som har permanent uppehållstillstånd är utbildning gratis (är i alla fall). Utländska medborgare utan permanent uppehållstillstånd betalar terminsavgifter. Förändringar kan inträffa innan det blir dags för dig att söka till en eftergymnasial utbildning.

    Det finns olika vägar in till läkaryrket. Det kan vara ganska smart att gå en liten "omväg" - via Vård- och omsorgsprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/program/VO
    Det finns många fördelar i att gå den lite längre vägen, ca ett år längre.
    Om du går VO kan du läsa som Lärling och läsa alla yrkesämnena på en arbetsplats. Fördelar här: lärlingsersättning (1000 kr extra i månaden) + att man blir inte skoltrött för man är i skolan bara halva tiden. Man får ett YRKE som man alltid kan "falla tillbaka på".
    Dessutom, så förekommer det alternativ antagning till läkare och man kan komma in med lägre betyg om man har arbetslivserfarenhet inom vården.
    Som undersköterska, som man blir på VO, kan du t.ex. jobba efter gymnasiet + komplettera med behörighetsgivande kurser på Komvux samtidigt (du får inkomst/lön) och kan sedan lättare (med lägre betyg) komma in på läkarutbildningen - om du söker via alternativ antagning.

    Jag kan varmt rekommendera överväga den lite längre vägen som har flera fördelar.

    Om du vet att du vill efter gymnasiet läsa utomlands, kan det vara bra att söka till IB http://www.gymnasieguiden.se/program/IB och läsa med undervisningsspråk Engelska. Det krävs goda kunskaper i engelska samt att du gillar matte eller har lätt för matte, annars blir det svårt att klara IB.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA