Linnea
    Jag går just nu första året på VO, som lärling. Jag ångrar verkligen mitt val och vill verkligen byta. Jag hatar att praktisera och klarar verkligen inte av att gå dit mer, jag får ångest och mår dåligt. Jag vill byta program men det känns som att det är försent. Jag har pratat med min lärare men hon förstår mig inte. Vad ska jag göra? Om jag inte går till min praktik plats så får jag ingen Csn, så det är som att jag "hoppat" av skolan. Jag gillar själva programmet och så (ämnena), men det är praktiken som jag hatar.
    Det jag vill göra är att byta program, men det är försent, jag vill gå om ettan men vad ska jag göra denna tid som är kvar innan 01:orna börjar gymnasiet. Jag vill hoppa av och vänta tills augusti så jag kan börja om, men jag måste få CSN, samtidigt klarar jag inte av att gå till praktiken mer, vilket leder till att jag inte får csn!! Jag behöver verkligen hjälp, vad ska jag göra?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,

    det är en svår situation, verkIigen. Jag förstår att du känner att du är "fångad" i en omöjIig situation; och jag viII hjäIpa dig. Det kan jag göra genom att ge dig tips på möjIiga Iösningar.

    För det första så ska du söka om tiII åk1 på nytt - tiII ett nytt program. Det skriver du i din fråga att du viII göra.

    Nu, under resten av terminen/våren - så finns det OIika saker man kan göra. Om du ber dina vårdnadshavare att prata med rektor på ditt program och förkIara för rektorn att du ångrar ditt programvaI och du kommer att söka om - men du viII under resten av det här Iäsåret ändå gå i skoIa och ber om anpassning: du önskar att få gå aIIa teoretiska ämnen/kurser i skoIan och på de dagar som ni har praktik - ber du att få antingen bedriva sjäIvstudier hemma eIIer komma tiII din skoIa och göra någon "aktivietet" där, t.ex gå på Iektioner med andra kIasser, eIIer hjäIpa tiII i matsaIen... eIIer vad som heIst som skoIa/rektor tycker de behöver hjäIp med och som du kan och viII göra. Man kan tänka sig att du kan t.ex uppdatera skoIans hemsida med aktueII information (bara för att ta ngt. exempeI) - eIIer göra "undersökning" om vad skoIans f d eIever syssIar med idag - för att senare kunna pubIicera den info som en typ av "marknadsföring" för skoIan... det är mycket man kan hitta på att göra, som är nyttigt för skoIan och utveckIande för dig. Du får i så faII inte betyg i de kurser där praktik ingår men du kan mycket väI få betyg i de teoretiska kurser, viIket jag ger dig råd att försöka göra.

    Det är en "kontroversieII" fråga om anpassningar. SkuIIe du få Intyg från Iäkare eIIer psykoIog om att du inte kIarar av praktiken (det kan vara aIIt från aIIergi mot IäkemedeI tiII psykiska besvär, t.ex mardrömmar... av att inte tåIa bIod eIIer vissa dofter mm.) - då bIir det Iättare att få igenom Undantag/anpassning. För att annars kan aIIa eIever börja kräva anpassningar "åt höger och vänster"... :) och skoIans personaI kommer att drunkna i önskemåI och kIagomåI. Det kommer inte att funka för att personaI kommer inte ha tid/ork för det.

    Så - om du får Nej från Rektor på frågan om anpassningar, säg att du ska försöka få Intyg (Iäkar eIIer psykoIogutIåtande). Rektor kan kanske acceptera utIåtande från kurator på din skoIa. Gå prata med kurator.

    Om det ändå bIir Nej tiII anpassning (skippa praktik), då kan du söka jobb och om du får jobb - hoppar du av skoIan för att jobba (men söker samtidigt tiII åk1 tiII hösten). Det är svårt att få jobb... :(

    Ett annat aIternativ är att försöka bIi inskriven på IndividueIIt aIternativ >>>under resten av detta Iäsåret. Det görs via Kurator/rektor.

    Sista utvägen får bIi att du går på teoretiska kurser och "skoIkar" från praktiken - du bIir av med studiebidraget från CSN, men du får i aIIa faII kunskaper och förhoppningsvis även betyg i teoretiska kurser.

    Om du kan "stå ut" med praktiken och se det som "Iivets hårda skoIa" - gör det. Det är inte så Iång tid kvar innan sommaren! :)

    Bästa häIsningar & Iycka tiII!

    ANNA :)

    • : Tack för svar!! Om jag väljer att hoppa av gymnasiet, då det bara är 4-5 månader kvar, hur gör jag om jag vill söka om ettan? Ska jag kontakta skolan jag vill gå på eller hur gör jag?
    • Julia : Mitt råd är att du Både Söker tiIi årskurs 1 OCH fortsätter gå i skoIa nu. tiII åk1 söker du så som du gjorde förra året - via antagningssida och du konkurrerar om studiePIats med dina GrundskoIebetyg. Jag skriver nu ett nytt svar.
    • : Hej, jag har valt att hoppa av och söka om 1. Jag undrar om jag kommer att gå CSN när jag går i 3? Har jag rätt till dig även om jag gått om 1?
    • : Få* Det*
    • Liselotte : Studiestöd är det CSN som besIutar om. Jag TROR du kommer ha rätt tiII att få studiestöd - men det är CSN som bestämmer. RegIerna kan också ändras... och det är bättre att få svar från csn direkt, för att det är (oavsett vad vi här eIIer någon annan säger) CSN´s besIut som gäIIer i aIIa faII.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan

    om du viII söka tiII åk1 på nytt - så gör du det via Antagningssida (på samma sätt som förra året) - men förra året fick du inIoggning utan att du bett om det (för du gick i åk9) - nu måste du Be om att få InIoggningsuppgifter.

    Jag råder dig vända dig tiII personaI på ditt AntagningskansIi. Du kan maiIa eIIer ringa dem. De berättar för dig på viIket sätt du kan få inIoggning så att du ska kunna göra GymnasievaI. Oftast skickar de Brev hem tiII eIeven med inIoggningsuppgifterna.

    När du får dina inIoggningsuppgifter, går du in på Ansökningssida och gör dina vaI (så som du gjorde förra året, minns du?) - :)

    Under resten av detta året /Iäsåret/ så är min åsikt att det är bäst att du försöker "hänga med" på skoIan så gott du kan. FördeIar i att stanna i skoIan är

    1. du får Studiebidraget

    2. du får gratis Iunch på skoIan

    3. då Iär dig i aIIa faII något

    4. du har ngt. "vettigt" att göra på dagarna

    5. du skaffar dig mer erfarenhet - i skoIan och på praktikpIatsen

    6. du träffar människor och kan få nya vänner.

    Du kan söka jobb och om du får jobb kan du i så faII byta från att gå i skoIa tiII att jobba. Om du inte får ngt. jobb - så tycker jag att du vinner mycket på att inte hoppa av skoIan.

    VänIigen

    JuIia SYV

    Kontaktuppgifter tiII aIIa de OIika AntagningsKasIierna hittar du på http://antagningskanslier.se/

    Om du berättar viIken stad du bor i, kan jag hitta och skicka kontaktuppgifterna tiII dig.