Hakeem
    Jag har nu ett år efter studenten. Inte bestämt mig vad jag vill göra.
    Finns det inte någon SYV man kan träffa och gå igenom olika alternativ och möjligheter då jag inte har dom bästa betygen från gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Jo, visst! Du kan boka tid med SYV på komvux i den kommunen som du är folkbokförd i.
    Om du är inskriven på arbetsförmedlingen eller kan skriva in dig, kan du även prata med en Arbetsvägledare.

    Det du kan göra på egen hand, innan du träffar en studie- och yrkesvägledare på komvux eller en arbetsvägledare på arbetsförmedlingen, är att kika på olika yrken. Det finns tusentalsyrkespresentationer på www.framtid.se, uppdelade i Områden/kategorier - ex. på yrkeskategorier är Säkerhetsarbete>> --- Transport>> eller Hälsa- och sjukvård>>. Läs på om olika yrken. Gör någon eller några tester (för att se om dator kan bestämma åt dig ... :) !

    Du kan förbereda dig ännu mer inför ett samtal med en SYV:
    -   Skriv gärna ner dina frågor, tankar & funderingar.

    -   Ta med dig dina tidigare betyg & andra viktiga handlingar (t.ex. studieplan, handlingsplan, anställningsbevis, referenser och/eller andra dokument från din "meritportfölj" ) till ett möte med SYV.