Chibuzor
    Hej

    Vad ska jag göra för att högra mitt meritvärde? för att jag kan inte komma in i en av de program jag vill.

    Mitt chans att komma in i genom folkhögskolekvoten är jätte låg. Jag fick studieomdöme 2 (2,0 av max 4,0).

    Mitt chans att komma in i genom BII-kvoten är jätte låg. Jag har 15,50 av max 22,50

    Mitt chans att komma in i genom HP-kvoten är jätte låg. Jag har 0,35 av max 2,00

    • Peter : Vilken utbildning vill du komma in på? Vilket yrke är det du vill arbeta inom?
    • : Läkarprogrammet och psykologprogrammet
    • : och Studie- och yrkesvägledarprogrammet
    • Peter : Jag har nu svarat på din fråga, men ska nu också utöka mitt svar.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Chibuzor!

    Om jag förstår Dig rätt, så har du fullständig gymnasiekompetens och är behörig till de eftergymnasiala utbildningar som du vill komma in på. Stämmer detta?

    Det skulle underlätta om du berättade vilken utbildning och/eller vilka yrken som intresserar dig.

    Annars så är det så att alla behöver inte läsa på eftergymnasial nivå. Man kan få jobb med gymnasiekompetens och det är ganska många olika jobb man kan få, utan att ha läst på eftergymnasial nivå, du kan se ett antal exempel här: Gymnasiekompetensyrken>>

    Men om du vill läsa, så är det bra att veta att utbildningar finns även på andra ställen, än högskola - t.ex Yrkeshögskola, KKU och på folkhögskolor kan man t.ex utbilda sig till Fritidsledare eller Tolk.

    Men om det är så att du vill absolut försöka komma in på en högskola/universitet, då bör du träna på gamla högskoleprov och göra om HP många gånger, det kan ta många år och det finns inga garantier på att du får ditt resultat på HP så pass, att du ska kunna komma in på högskola, men du bör givetvis försöka om det är det du vill.

    Att läsa upp betyg (om man redan har godkända betyg) är svårt; du kommer troligtvis inte få plats på komvux-kurser. Det är i så fall självstudier och prövningar som du får göra. Det är inte lätt att på sin fritid läsa kurser och sedan betala för att göra prövning. Men det får du göra om du är motiverad och vill försöka.

    Hoppas i alla fall ngt. litet tips i mitt svar hjälper dig på något sätt.

    Peter SYV

    Jag vill föreslå att du utvidrag ditt "sökområde" och tittar på fler yrken - t.ex Psykologisk coach>>

    Arbetsförmedlare>> och Specialistundersköterska>>

    Av de yrken du nämnde i din kommentar är det lättare att komma in på Studie- och yrkesvägledarprogrammet /jämfört med Läkare och Psykolog/. Men t.ex som Arbetsförmedlare (som kan ha diverse olika utbildningar) kan man arbeta med ungefär samma frågor som Studie- och yrkesvägledare gör. Arbetsförmedlare kan man få jobb som med 3-årig högskoleutbildning /vilken som helst utbildning på högskola, bara att den är på minst 3 år på heltid, dvs 180 högskolepoäng/. På så sätt skulle man kunna söka de utbildningar där det finns tomma platser och läsa "vad som helst på högskolan i 3 år" bara för att sedan få chans att bli en arbetsförmedlare. Om t.ex detta är intressant, då kanske du kan fråga på Arbetsförmedlingen om du får göra Studiebesök, Intervjuer och kanske även en kort praktik - "hänga med" en arbetsförmedlare i några dagar för att se det jobbet på "närvare avstånd", så att du kan bestämma dig om du vill satsa på det jobbet.