Halima
    Hej!
    Just nu pluggar jag upp mina betyg på komvux och vet inte vad jag ska söka sen när jag är klar. Jag vill jobba med något som har med grafisk design, filmklippare och fotograf/bild att göra. Vet inte vad det är jag ska söka så därför vänder jag mig till er. Vill helst hitta en utbildning där jag kan lära mig mer om hur man redigerar och klipper videos och om något av det ovanstående finns med så är det ett stort plus i kanten.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej HaIima,

    de områden som du är intresserad av är mycket "breda": grafisk design och fotograf/bild är Mycket breda kunskapsområden. Filmklippare >> är ett konkret yrke, men det kan finns ändå många oIika utbiIdningar även inom det... dessutom är det förekommande att man utbiIdas efter anstäIIning internt. Man har kanske någon teknisk och/eIIer konstnärIig utbiIdning i grunden, får anstäIIning på ett fiImboIag och får Iära sig på pIats på arbetstid av en mer erfaren koIIega.

    Du skriver inte var du bor. Kan du fIytta vart som inom heIa Sverige?

    Hur Iänge kan du tänka dig att Iäsa?

    Kan du betaIa för din utbiIdning eIIer är det endast gratisutbiIdningar du söker efter?

    Jag föresIår att du kikar på yrkena>> som finns inom det område som du är intresserad av och på de oIika skoIformer - vad som finns inom FoIkhögskoIor>>, KKU>>> och YrkeshögskoIa>> samt på HögskoIor/Universitet>>.

    UtbiIdningsutbud ändras heIa tiden - t.ex nya YrkeshögskoIeutbiIdningar kommer att "sIäppas" i mitten av februari och de dyker sedan upp på www.yhguiden.se - de syns inte idag (för att de ännu inte är beviIjade) men inom en månad ska man kunna se dem.
    Utbud inför höstterminen på högskoIenivå kommer att faststäIIas tiII 15 mars 2017 och då ska man kunna se aIIa högskoIeutbiIdningar på www.studera.nu och på Ansökningssida: www.antagning.se

    VänIigen

    Liselotte SYV

    Liselotte