Linnea
    Hej!
    Jag når snart min 20:onde födelsedag och börjar mer och mer får ångest över vad jag ska utbilda mig till. Jag känner väl att jag har lite susningar om vad jag hade tyckt varit kul att läsa, men samtidigt känner jag mig inte 100 % säker liksom..

    Har ni något tips om hur jag kan komma fram till vad jag vill utbilda mig till?
    Har liksom idéer som allt från reseledare, socionom, arbetsterapeut, radio-pratare, journalist, lokförare m.m. Som ni ser så är det ganska blandat och så himla svårt att bestämma...

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linnea,

    du är fortfatande mycket ung.

    Den nya forskningen visar att man blir "vuxen mentalt" först kring 25-årsåldern, för att fram tills dess utvecklars den mänskliga hjärnans förmåga att bland annat bedöma konsekvenser av våra handlingar (orsak - verkan). Sedan finns det viss "marginal" och vissa personer blir "mentalt vuxna först när de är 27-28 år gamla. Och du är fortfarande 19 år! :)

    Du har mycket -mycket gott om tid och du mognar dagIigen. Givetvis är det bra att aktivt verka för att försöka komma på vad det är du vill göra fram till pension.

    Ett sätt att göra det genom att läsa på om olika yrken och göra tester, t.ex finns det ett par tester som jag rekommendera: här>> och här>>

    Ett annat sätt är genom praktik/studiebesök/intervjuer - att du försöker få kontakt med personer som utövar olika yrken. Arbetsförmedlingen kan hjälpa till med Studiebesök och praktik. Du kan också själv kontakta arbetsplatserna och be att få komma på studiebesök och göra korta intervjuer (ställa frågor om hur det är att jobba som... "ett visst yrke").

    Tredje sättet är att försöka få jobb (vilket jobb som helst) och skaffa sig arbetslivserfarenhet och allteftersom tiden går, så blir du vuxnare, mognare, får mer livserfarenhet och det kan också bli så att du "som av en händelse" kommer på vad du vill bli "när du blir stor".

    Fjärde sättet är att söka vägledning överallt där du kan (så som du gör här och nu). :) - Arbetsvägledare på AF och Studievägledare på allmän/central studievägleningen på en högskola/universitet samt SYV på komvux är ställen där du kan boka tid för vägledning. Ofta finns det drop-in tider då man kan komma och prata med SYV utan att på förhand ha bokat tid. Men annars så kan man boka tid för vägledningssamtal.

    Med förhoppning om att mitt svar blir till hjälp för dig... :)

    Peter SYV