Amanda
    Hej jag går på natur nu och i tvåan ska man välja om man vill ha natur-natur eller natur sam. Jag vill bli tandläkare så jag tänkte att om jag går på natur-natur då kan jag få särskild behörighet som. Vad tror är det bra eller bra alternativt om jag går natur-natur??

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Amanda!
    Om du vill direkt efter gymnasiet kunna söka till tandläkarutbildningen då är det inriktning Naturvetenskap du bör välja.
    Väljer du inriktning Samhälle, måste du komplettera med några kurser på komvux eller göra prövningar, innan du blir behörig att söka till högskola.
    Jag vill passa på och tipsa dig om att på förhand kika på andra alternativen: tandtekniker och tandsköterska som kan vara mycket bra alternativ och bl a ett första steg in i tandläkaryrket. Råder dig att "kasta ett öga" på www.yhguiden.se där du finner alla yrkeshögskoleutbildningar i Sverige och utbildning till tandsköterska finns på många orter.
    Lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare