Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, Edward

    Svenska och Svenska som andraspråk är "motsvarande ämnen".

    För behörighet till vidare studier spelar det ingen roll om man har godkända betyg i Svenska 1,2 och 3 eller i Svenska som andraspråk 1, 2 och 3.

    Skillnaden i kurserna är man t.ex. jobbar med uttal i svenska som andraspråk för att tanken är att den som läser det ämnet har ett annat modersmål och så "slipper man" läsa texter på andra nordiska språk (som man gör i svenska 2, men ej i svenska som andraspråk2). Svenska som andraspråk är anpassad till den som läser svenska som "främmande språk" och kurser i "svenska" är anpassade för dem, som har svenska som modersmål.

    Ibland kan det vara svårt att bestämma vilket modersmål man har. Det finns också fall när man har flera modersmål. Jag råder dig fråga din lärare i svenska om råd: vad anser hen att du bör söka på gymnasiet - svenska eller svenska som andraspråk.

    Om du t.ex. läser Svenska som andraspråk på gymnasiet, så kan du även läsa Svenska 1 och 2 inom Individuellt val. På så sätt får du extra förstärkning i svenska och "slipper" :) läsa andra kurser inom individuellt val. Man får ha betyg i Svenska och i Svenska som andraspråk i examensbeviset från gymnasiet (samtidigt, alltså, i ett och samma examensbevis).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Julia Syv på Fråga SYV