Elina
    Är 22 år och jobbar som städerska för tillfället. Trivs inte alls bra och därför känns det rätt att börja studera. Har dock ingen aning om vad jag vill bli. Behöver vägledning.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elina!

    Eftersom du nämner högskola i din fråga, antar jag att du har gymnasiekompetens. Har du Slutbetyg eller Examensbevis som ger dig behörighet till högskola/universitet?

    Det är bra att du vill Studera. Det finns även andra platser man kan studera på än högskoIa - t.ex yrkeshögskola, folkhögskola, KKUKomvux och privata utbildningar. Även Studieförbund, som t.ex ABF, Vuxenskolan och Folkuniversitetet erbjuder många intressanta utbildningar.

    Kika gärna på www.framtid.se och se om du hittar några yrken som du blir intresserad av.

    Boka tid med Studie- och yrkesvägledare på komvux i din kommun för att diskutera vad du skulle kunna tänkas studera.

    Även på Arbetsförmedlingen kan du kanske få hjäIp, även om du idag arbetar. För det första, så kan du skriva in dig på AF som "ombytessökande", dvs den som vill Byta Arbete. AF har arbetsvägledare och även studievägledare kan komma till AF under vissa tider varje vecka.

    Du trivs inte på ditt nuvarande jobb och vill studera. Det är mycket bra att du vill studera men om du inte alls ännu vet vad du vill studera, så kanske du kan byta jobb och arbeta med någonting annat ett tag och under tiden funderar vidare på vad du vill göra i framtiden?

    Vilka jobb man kan få utan någon eftergymnasial utbildning kan du se många exempel på - här>>

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare