Patrycja
    Hej!

    Jag slutar gymnasiet nu i början av Juni, jag är godkänd i alla ämne och får examen men eftersom jag har läst hotell och turism och inte vald att läsa de kurser man blir högskolebehörig så måste jag komplettera nu med svenska och något mer. Jag har skickat ansökan att läsa Svenska 2 och Matematik 1b nu på komvux i augusti men jag vet inte om det räcker. Jag har kollat igenom nästan alla sidor med högre utbildningar och känner att jag förstår inte något längre :( jag vill studera på en högre nivå än gymnasiet men frågan är vilka möjligheter jag har och hur ska jag välja den bästa? Jag skulle vara intresserad av någon jobb i framtiden inom dessa område: marknadsföring, ekonomi, handel, administration, tolk (modersmål polska).Tänkte också på att bli polis men jag vet att det finns massa krav, undersökningar osv och jag är inte säker om jag uppfyller alla krav. Jag har varit hos syv i min kommun men de har inte hjälpt mig mycket. Tack för svaret i förhand! :)
    • Milla : Du kan under hösten läsa svenska eller sas 2 och3 på komvux och till våren söka någon liten kurs (inte program) utan en kurs på högskola - som du läser under en termin (kanske t o m på halvtid) - då kan du testa hur det är att läsa på högskola/universitet, om du trivs med det. alla högskoleutbildning hittar du på www.studera.nu

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    för att få Grundläggande behörighet till högskola/universitet behöver du skaffa dig godkända betyg i Svenska (eller svenska som andraspråk) 2 och 3 och i Engelska 6.

    Om du har godkänt betyg i Matematik 1a från gymnasiet, är nästa kurs för dig Matematik 2a.

    Förutom högskola, kan du läsa i andra utbildningsformer, som yrkeshögskola, KKU och så finns det t.ex utbidningar till tolk på folkhögskolorna (kan finnas i alla fall).

    Vad bor du? Det frågar jag för att kunna tipsa om utbildningar nära dig.

    Annars kan du själv se i första hand på www.yhguiden.se - efter en lämplig yrkeshögskoleutbildning. Exempel på yh som kanska passar bra in på din beskrivning : Reklam & Marknadsföring>> i Göteborg som startar i januari 2017. För behörighet saknar du godkända betyg i svenska 2 och engelska 6 (så jag föreslår att du försöker ändra din ansökan till komvux från Matte 1b till Eng6).

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Hj igen,
    titta också på den här YH, Internationell reseagent, inkommande turism>> i Stockholm. Den kan sökas fram till 12 juni. Du är inte behörig då du saknar Svenska /eller svenska som andraspråk/ 2 och Engelska 6, men om du är intresserad av den utbildningen, tycker jag du bör söka i alla fall. Detta pga YH kan ta in upp till 20% obehöriga i varje klass.

    Om du söker den YH eller en annan YH där du inte är behörig, uppge alla dina meriter: språk som du kan, praktik, berätta också varför du söker just inom den branschen samt kan du också lova att försöka läsa in behörighet som du saknar under första året på utbildningen. Det är ett realistiskt alternativ. Exempel på upplägget: svenska 2 och engelska 6 är två st. 100 poängs kurser och på 25% studietakt på distans kan du läsa in dem under ett läsår (t.ex svenska - under första terminen och engelska - under andra terminen), samtidigt som du läser på en Yrkeshögskoleutbildning. På så sätt blir du fullt behörig innan år två på din yrkeshögskoleutbildning.

    Hej igen,

    bra att du har godkänt betyg i Engelska 6. För Grundläggande behörighet till högskola/universitet saknar du i så fall Svenska/svenska som andraspråk 2 och 3 (dvs bara de två kurser som på komvux kan läsas på heltid på 10 veckor). Ofta krävs det också Särskild behörighet och det är olika till olika utbildningar. Inom Ekonomi (om man vill läsa ekonomi på högskola) måste man ha godkänt betyg i matte 3.

    Bra att kunna mer matte och det av olika anledningar. Om du t.ex söker en högskoleutbildning som inte kräver matte.. får du Meritpoäng för matte 2 och 3. Meritpoängen>> gör det lättare för dig att komma in på en högskoleutbidning.

    Ang. Yrken - det finns väldigt många yrken inom de områden som du är intresserad av.

    Tolk>> är i princip omöjligt att få heltidsanställning med fast månadslön, man får uppdrag och vet inte från en månad till en annan hur mycket pengar man får. Vissa personer tycker det är helt OK, men andra vill inte ha den ekonomiska osäkheten och väljer därför bort yrket tolk och satsar på ngt. annat i stället.

    Polis>> - för behörighet till polisutbildningen krävs svenska 2 och 3 samt körkort för personbil (B).

    Om yrke Marknadsförare>> är det jättesvårt att uttala sig för att det är "tusen miljoner" olika varianter på utbildningar, yrkestitlar och arbetsuppgifter.

    Administratör>> - svårt att få jobb, för att man kan få jobb som administratör med i princip vilken tidigare utbildning som helst. Tyvärr sägs administratörer upp så fort företaget får ekonomiska svårigheter och de administrativa uppgifter läggs på andra yrkeskategorier (för att arbetsgivare, tyvärr, ofta tror att "vem som helst" kan sköta administrativa arbetsuppgifter... ).

    Se på yrkespresentationer här>>

    Nya arbetsuppgifter tillkommer och nya yrkesnamn "skapas" t.ex "grön logistiker" det är en Logistiker>> som arbetar med stor hänsyn till tranporternas påverkan på miljö (försöker minimera den negativa påverkan).

    Jag förstår mycket väl att det är svårt att veta vad som är "bäst" att satsa på.

    Ett alternativ just nu är att till hösten läsa på komvux och jobba samtidigt: läsa på halvtid och jobba på halvtid, t.ex eller läsa på heltid och jobba extra ... Med arbetslivserfarenhet får du "klarare syn" på vad just du vill göra. De gymnasiala kurser som jag råder dig att läsa är: Svenska (eller svenska som andraspråk) 2 och 3; Engelska 7; Matematik 2 och 3.

    Ett annat alternativ är att du söker till yrkeshögskola nu på en gång. Till högskola är du inte behörig. Till yrkeshögskoleutbildningar - kanske kan du komma in även som obehörig. Sedan om du kommer på andra tankar kan du byta från yrkeshögskola till ... vad som helst (jobb, högskolestudier, en annan yrkeshögskoleutbildning). Det är inte så enkelt att komma in på en eftergymnasial utbildning över huvudet taget  (det är hård konkurrens om alla platser). Om du söker många olika alternativ, kan du sedan välja - om du får erbjudande om två eller fler olika platser ... Även om du får plats, kan du sedan säga Nej till erbjuden plats (det är helt OK, det blir inte negativa konsekvenser).

    Nu är du lite sent ute - då sista ansökningsdag till de flesta eftergymnasiala utbildningar var 15 april. Du kan gott söka till allt som fortfarande går att söka till... Du kan tacka nej till erbjuden plats både direkt när du får Antagningsbesked eller senare (t.ex om du går några veckor och känner att det passar inte, så kan du hoppa av). Då det inte går på förhand att garantera att en viss utbidlning kommer att passa dig, kanske det enda alternativet är att prova sig fram.

    Praktik  - är ofta också ett bra alternativ. Om du söker praktikplats på ett ställe där du sedan vill få jobb, kan du på plats se hur det är att jobba där. Då vet du sen om du vill söka en viss utbildning för att kunna få jobb på just den här arbetsplatsen.

    • : Hej
    • : tack för svaret! Som tidigare sagt har jag kollat olika utbildningar men känner sig förvirrad och skulle vilja gära veta mer om de olika yrke inom dessa område som jag har skrivit i tidigare meddelande. Jag bor i Stockholm så det är massa jag kan välja. Jag är godkänd i Engelska 6 eftersom vi hade den som "obligatorisk" i programmet, jag glömde skriva att jag ockdå har valt inriktning hotell pch konferens men jag ser inte min framtid på hotellet. Om du kan skriva lite mer vilka möjligheter jag har så jag skulle vara tacksam. Tack :)
    • Mikael : Hej Patrycja, du kan alltid skriva en ny fråga. I kommentarsfältet går det inte att göra nya stycken, skriv bara "rakt av"... i en och samma rad.
    • Mikael : Nu vet jag att du bor i Stockholm (dock är frågan om du skulle kunna flytta för att gå utbidning? :). Jag skriver nu ett utökat svar till dig.
    Läs alla kommentarer