Jennie
    Hej! Jag har under hela mitt liv speciellt märk av det under högstadiet att jag inte har något bra minne och glömmer då av saker väldigt lätt. När jag skulle plugga till prov fick jag verkligen plugga in texterna osv för jag inte skulle minnas mycket annars. Jag tänker då om man borde kolla upp detta eftersom det kanske ligger något bakom detta och är då ett hinder för mitt lärande?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jennie,

    jag tycker definitivt att du bör koIIa upp detta med ditt minne.

    Det kan finnas oIika orsaker. Det kan vara stress. Det kan vara något annat  som t.ex någon sjukdom som kan behandIas.

    Jag råder dig prata med skoIsköterska på din skoIa. Hen kan sedan förmedIa kontakt tiII en skoIIärare och/eIIer en skoIpsykoIog. PsykoIoger och Iäkare kan göra tester och säga om ditt minne är "inom det normaIa" eIIer försämrat... och så kan man ta det vidare - att göra oIika tester och undersökningar.

    Att ha nedsatt minnesfunktion påverkar definitivt din förmåga att Iära dig saker och få betyg i kurserna. Beroende på vad orsaken är tiII den ev försämrade minnesfunktionen, är det oIika åtgärder som kan hjäIpa dig.

    Prata också med dina föräIdrar/vårdnadshavare. De kan säkert hjäIpa dig att ta de nödvändiga kontakter. Du kan också vända dig tiII VårdcentraIen.

    Bästa häIsningar & hör av dig sen berätta hur det går!

    ANNA