Sandrine
    Efter sommaren skall jag börja gå på gymnasiet och under sommarlovet kommer jag att läsa/arbeta med gymnasiematteböcker.Det gör jag av intresse (autodidakt). Kan man slippa betygen eller läsa mattekursen om man själv lärt sig det? Säg att jag redan har läst matte 1c och 2c. Måste jag ändå gå igenom kurserna i gymnasiet eller kan jag slippa betygen och börja läsa matte 3c i stället?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sandrine!

    Bra att du är intresserad av Matte! Förutom böcker, så finns det en bra hemsida som jag kan tipsa dig om - www.matteboken.se där alla mattekurser är upplagda för självstudier.

    Angående svar på din fråga: det är inte vanligt att eleverna har på egen hand skaffat sig kunskaper i flera gymnasiala kurser redan innan de börjar på gymnasiet, därför finns det inte någon "färdig lösning" på det. Det får bli en "individuell lösning" som du, läraren i matte, SYV och rektor på gymnasieskolan får komma fram till.

    Ett alternativ är att du "sitter på lektionerna" i Matte 1c och sedan i 2c men i själva verket jobbar med uppgifter i kursen 3c. Sedan gör du slutprovet med din klass och får, förhoppningsvis, A i betyg i 1c och 2c och sedan också i 3c. Du hinner kanske läsa in Matte 4, 5 och Matte specialisering - under din gymnasietid.

    Ett annat alternativ är om rektor beviljar dig göra Prövningar i Matte 1c och 2c - och du behöver i så fall inte gå på lektionerna i de kurser. Det får bli rektors beslut - i samråd med dig och din lärare i matematik på gymnasiet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och Lycka till med dina självstudier i Matte! :)

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaret :-)
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! :)