Hej Linda,

    som utbildad jurist kan man arbeta på diverse olika arbetsplatser med diverse olika arbetsuppgifter. Man kan på sikt bli Åklagare, Kronofogde, Advokat eller Domare. Jurister jobbar som konsumentvägledare>>, som hanläggare/utredare på olika Myndigheter, som civilutredare>> hos Polisen, som lärare i juridiska kurser på gymnasiet och på diverse andra ställen, ex. som konkursförvaltare>>, överförmyndare eller ombudsman. Man kan också inrikta sig på t.ex "skoljuridiska frågor" och söka jobb som jurist på Skolverket. Det finns också exempel att man med juristprogrammet "i bagaget" arbetar som t.ex Enhetschef>> på t.ex Försäkringskassan eller på Migrationsverket.

    Som utbildad personalvetare arbetar med personalfrågor (i första hand), men det finns också exempel på att personer med presonalvetarutbildningen arbetar som lärare, som utredare eller startar eget företag som har någonting med personalfrågor att göra (t.ex bemanningsföretag) eller inom en helt annan bransch.

    Det är svårare att komma in på juristrprogrammet än på personalvetarprogrammet (brukar vara så i alla fall). Sedan finns det fall då studerande på juristprogrammet "pallar inte" den svårighetsgraden som utbildningen har, dvs de byter inriktning på sina studier - eller hoppar av helt från studier och söker jobb.

    Allmänt skulle jag säga att juristprogrammet är "bredare", dvs man kan arbeta inom flera branscher och flera olika arbetsuppgifter, jämfört med personalvetarprogrammet men att det är lättare att komma in och lättare att klara av utbildningen på personalvetarprogrammet.

    Längd på utbildningen: juristprogrammet är 4,5 år och personalvetarprogrammet är 3 år, man blir alltså snabbare klar som personalvetare och kan börja jobba 1,5 år tidigare; man lånar mindre pengar hos CSN och man får inkomst snabbare.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA