Ali
    Hej!

    Man har nu möjlighet i min skola att göra prövning för den kurs man fått F i. Då undrar jag om det är värt att ta del av det eller om det är bättre att vänta till man tar studenten och sedan går till Komvux för att ha klassrumsundervisning som kan vara bättre, man har ju då högre chans för högre betyg medans prövning i gymnasiet endast tillåter max E? Om man nu gör prövningen och får E, då kommer man ju behöva göra ytterligare en prövning efter gymnasiet för att höja sig från E.

    Hur borde man göra?

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Ali,

    det är inte sant att man endast kan få E betyg på prövningen på gymnasiet. Man får det betyget som motsvarar dina kunskaper.
    Att få plats på komvux finns det inga garantier på. Du söker till komvux men komvux kan svara PLATSBRIST och så får man söka till nästa antagningsomgång... och till nästa... och till nästa...

    Jag tycker du bör ta chansen och göra prövning på gymnasiet, när du inte heller behöver betala 500 kr i prövningsavgift, som du måste göra på Komvux sen.
    Förberedd dig så gott du kan till prövningen och lycka till! Vi håller tummarna! Jag tycker alltså att du bör använda möjlighet att göra prövning redan på gymnasiet. Att du får lärarledd undervisning på komvux kan inte garanteras. Nu har du också "färska kunskaper", har inte hunnit glömma ... det du lärde dig på gymnasiet! :)

    S. :)