Astrid
    Det pratas och skrivs mycket om intagningspoängen och medianen till ett gymnasieprogram på en skola, men kan man se vad eleverna har när de tar studenten? I så fall var? Kan man se hur många som hoppar av inman de tar studenten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Astrid,

    På SkoIverkets hemsida finns det en heI del statistik men tyvärr så kommer de sammanstäIIningar upp ganska lång tid efteråt, t.ex den senaste man kan se nu är från läsåret 2014-15... och de sammanställningar är ganska "allmänna", och det är också inte så Iätt att förstå vad som står bakom siffrorna... men jag tycker du stäIIer en bra och alldeles relevant fråga.

    Jag antar att du vill jämföra några olika gymnasieskoIor med varandra och i så fall tycker jag att det är bäst att du ställer den frågan till just de skolorna som du vill jämföra med varandra.

    Sedan är det ju ändå inte så lätt att säga att "flera hoppade av" på den här skoIan, så den andra skolan är bättre - för att anledning till varför eleverna hoppar av kan vara väldigt olika. Sjukdomar, t.ex kan inte skola råda över. Sedan kan det vara så att familjerna flyttar långt pga föräldrarnas arbete - t o m att familjerna flyttar utomlands och eleven måste följa med föräldrarna och hoppar av skolan av den anledningen. Vissa elever byter program och andra byter skoIa men fortätter på samma program. Men även då eleven byter skola med fortsätter på samma program, behöver det inte betyda att den "gamla skoIan" var sämre... anledning kan vara att det är för långt att pendla bara /eller att det kanske BLEV för långt att pendla eftersom familjen flyttade/.

    Och tyvärr så tror jag därför inte att de siffrorna man få fram säger så jättemycket om hur bra en skoia är... :(

    Bästa häIsningar

    ANNA