Julia
    Hej, jag har en fråga: om en person som är rätt så "ny" i Sverige och vill träna prata svenska och/eller engelska - säg i Borås.. - där det inte finns något språkcafé (som t.ex finns i Göteborg) - vart kan hen gå för att träffa folk att prata med på svenska och/eller på engelska?
    Tacksam för alla tips!
    Julia

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    jag känner inte till Borås och vad som lokalt finns på plats i Borås, men det måste man kunna hitta vad som idag finns - på kommunens hemsida t.ex... men det som idag inte finns, kanske man själv kan "skapa" med en frisk dos av god vilja och en gnutta fantasí?! :)

    Jag har några förslag:

    1. kontakta några caféer i staden och fråga om de skulle vara intresserade att bli ett "språkcafé" /som du nämner själv i din fråga så finns det i Göteborg, varför kan inte även Borås och andra städer också följa göteborgs-exempel på den "fronten"? / ;

    2. se om det finns på ngt. bibliotek - träffar "fika med språket..." eller ngt. liknande - men om det inte finns föreslå att biblioteket startar upp det;

    3. kontakta personal på skolorna i staden, ex. borde personal och elever på Barn- och fritidsprogrammet bli intresserade av att starta någon sort "projekt"; t.ex kanske en elev i åk3 kan göra det som sitt Gymnasiearbete - att starta upp ett projekt "språkkompis"... och vilka gymnasieskolor i Borås som idag erbjuder BF kan du se här >>; så, jag tycker du kan kontakta personal på flera gymnasieskolor.

    bästa hälsningar & hoppas ngt. av mina förslag blir till hjälp

    ANNA