Eva
    Hej,
    jag undrar vad står det i Styrdokumenten - t.ex i gymnasieförordningen - som svar på frågan: Får elever på Introduktionsprogrammen höja sina redan godkända grundskolebetyg?
    Exempelvis läser eleven på preparand för att få godkänt betyg i Geografi för att bli behörig till samhällsvetenskapsprogrmmet. Eleven har godkända betyg i alla andra kurser från grundskola men önskar höja de betygen. Får eleven få undervisning i matematik, svenska, engelska, andra grundskoleämnen och FÅ HÖGRE BETYG - om hen uppfyller kraven för högre betyg? Var står det att man får göra så? eller var står det att man inte får göra så?
    Vänligen
    Eva

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Vi fick en liknande fråga för ett tag sedan och ställde den till Skolverket. Vi fick då följande svar från Skolverket, var god läs nedan:

    "Nej, det är inte möjligt för elever på introduktionsprogrammen att höja redan godkända grundskolebetyg inom ramen för introduktionsprogrammet. Det är däremot möjligt för eleverna att göra prövning i grundskoleämnen som de redan har godkänt betyg i, men det får eleven i sådana fall göra vid en grundskola.

    Detta regleras i gymnasieförordningen. Där finns det en genomgång av vad alla introduktionsprogram får innehålla och vilka grundskoleämnen som man får läsa på varje introduktionsprogram. Formuleringarna ser olika ut för de olika introduktionsprogrammen men det gemensamma är att introduktionsprogrammen bara får innehålla grundskoleämnen som eleverna inte har godkänt betyg i.

    Hänvisning:
    6 kap. 3-8 §§ i gymnasieförordningen  ".

    Länk till Gymnasieförordningen är här >>.

    Med vänlig hälsning

    ANNA