Jennifer
    Jag har inget betyg på matte och engelska och planera att plugga på egen hand i sommar och göra en slut tenta i augusti för att få ett betyg i dessa ämnen.
    Vart kan jag anmäla mig för det.
    Vet att man ska betala 500 kr/ tenta gäller fortfarande samma kostnad?
    • Karin : Hej Jennifer, du vänder dig till ditt Komvux för att anmäla att du vill göra en prövning i dina kurser. Det är olika tider som Komvux har sina prövningsperioder, beroende på vilken kommun du bor i. Det kostar 500:- per kurs fortfarande. Du får också köpa kurslitteraturen. Vanligtvis utförs prövningen av två lärare, där en är medbedömare. Den består oftast av skrifliga uppgifter och prov, samt en muntlig tentamen.
    • Anna : Tack så mycket Karin för din kommentar! Det är klart bekvämare /närmare/ att göra prövning i sin egen kommun. Men om man får göra prövning i en annan kommun, så får man göra det också. :)
    • : tack för ert svar! kan jag få kontakt med nån av er privat? Eller svara ni bara på frågor elektroniskt?
    • Anna : Fråga syv är ett Öppet Forum för att alla ska kunna ta del av alla frågor och svar. I vilken del av Sverige finns du? För kostnadsfri personlig vägledning vänder man sig i första hand till komvux i den kommunen där man är folkbokförd. Man kan även vända sig direkt till den utbildningen som man vill söka - ofta finns det tillgång till vägledare där /dock inte alltid/.
    • Anna : Vissa städer kan också ha "vägledningscentra" - som ofta finns placerade centralt; eller ibland i olika stadsdelars "centrum". Info om det kan man oftast hitta på "sin kommuns" hemsida.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jennifer,

    Prövningar>> får man göra överallt där undervisning i "den aktuella kursen" bedrivs; det behöver inte vara i den kommunen där du bor eller där du är folkbokförd.

    I vissa kommuner som t.ex i Göteborg finns det Prövningsenheten dit man är hänvisad om man vill göra prövning i Göteborg. I andra kommuner gör man prövningar på komvux eller på gymnasieskolorna. Några kommuner "köper" prövningar hos privata utbildningsanordnare och berättar om det på sina hemsidor i så fall.

    Av praktiska anledningar är det bättre att anmäla sig i närheten där man bor. Detta för att man behöver personligen besöka prövningsstället minst 2 ggr för varje prövning.

    Vilken kommun vill du göra prövningar i? Vilka kurser i matte och engelska gäller det? Om du inte vill svara på de frågorna, gå in på din kommuns hemsida och sök på "prövningar". Hittar du inget, ring till kommunens växel och fråga om det finns någon "prövningsenhet" eller "prövningsavdelning"; och om de inte hittar ngt. sådant, be att få prata med Komvux och fråga där.
    Du kan på samma sätt fråga i de närliggande kommuner och i alla kommuner i hela Sverige (men tänk på att du ska behöva åka dit fler än en gång - det går inte att göra prövning på distans).

    Ang. avgift - så står det på www.skolverket.se/bedomning/betyg/provning att skolan får ta ut en avgift på högst 500 kr. Och någon annan info om avgifter har vi inte. :)

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Om man vill göra prövning i Stockholm, så finns info på www.stockholm.se/ForskolaSkola/Vuxenutbildning/Komvux/Betygsprovning