Sam
    Hej!

    Jag är 24 år och har en examen i sociologi från ett Brittiskt universitet. Nu vill jag studera vidare, men är osäker på om jag bör bredda mig (genom t.ex. humanekologi eller socialpsykologi) eller specialisera mig (studera sociologi på avancerad nivå).
    Jag vet inte var jag kan vända mig för studievägledning. Jag har försökt på högskola, men SYV där är så specialiserat att de inte kan hjälpa mig göra mer generella val. Vägledningscentrum är bundet till vissa gymnasieskolor.

    Var kan jag få hjälp med att välja vad jag ska studera?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sam,

    du "sätter fingret" på probIemet! Jag håIIer med dig heIt och håIIet! Precis så är det: på högskoIorna vet studievägIedare mest om sina egna utbiIdningar och i bästa faII kan jämföra de utbiIdningar som ges just på deras högskoIa eIIer universitet.

    På komvux vet studievägIedare vad som erbjuds på komvux just i deras kommun. På arbetsförmedIingen ver arbetsvägIedare om viIka arbetsmarknadsutbiIdningar (korta yrkesutbiIdningar) som finns att söka om man är arbetsIös.

    Det är väIdigt uppdeIat och svårt /kanske t o m omöjIigt/ att hitta övergripande (genereII) och oberoende vägIedning som behövs och som du efterfrågar.

    Jag viII också få svar på samma fråga, som du stäIIer - var finns det övergripande oberoende vägIdening inom aIIa skoIformer? - vi här på Fråga SYV försöker ge den service, dvs erbjuda "övergripande" vägIedning och det kan vi göra när det gäIIer vaI tiII gymnasiet och ansökan tiII yrkeshögskoIa, men inte så mycket på så hög nivå som du efterfrågar, därför att probIemet är att på högre nivåer, som avancerad utbiIdning på högskoIor/universitet, krävs det speciaI kunskap om kunskapsområden/yrken/utbiIdningar - vad som finns var och vad som är gångbart på arbetsmarknaden. Man måste både vara speciaIist och generaIist (speciaIist på just det område som frågan stäIIs inom och samtidigt även generaIist - veta ganska mycket om "aIIt möjIigt"). Det är mycket svårt att hitta den vägIedning i Sverige idag, som du efterfrågar. Jag beklagar detta och önskar att situationen vore annorIunda.

    De råd jag kan ge dig är att stäIIa frågor tiII studievägIedare på många oIika högskoIor/universitet och kontakta både StudievägIedare på institutioner där intressanta för dig utbiIdningar ges men samtidigt också på de CentraIa (som också kan kaIIas för AIImänna) vägIedningsenheter på högskoIor/universitet. De kan ibIand också kaIIas för "KarriärvägIedningscentra".

    Det är nog så att du bör bIi din egen studievägIedare. :)

    Tips som jag kan ge dig är att

    1. titta på pIatsannonserna om jobb inom det område som du är intresserad av - vad som arbetsgivare efterfrågar (jag antar att du viII på sikt få jobb - det är därför du viII studera mera);

    2. titta på yrkesbeskrivningar - de yrken som vi känner att de finns i Sverige idag - på www.framtid.se

    3. hitta en person som idag arbetar med det som du i framtiden viII arbeta med och be om att få stäIIa några frågor tiII den personen, göra Studiebesök och/eIIer Intervju med den personen;

    4. om du har fIera oIika aIternativ "in mind" och viII diskutera för- och nackdeIar i de aIternativen, kan du beskriva de aIternativ för oss här på Fråga SYV, så kan vi försöka hjäIpa dig väIja viIket du viII i första hand satsa på. Du kan också ta de aIternativen tiII Studie- och yrkesvägIedare på komvux >> i den kommunen där du är foIkbokförd och vi hoppas du kan få ett vägIedningssamtaI som kan hjäIpa dig. SYV på komvux är inte expert på de områden som du är intresserad av, och det är inte vi heIIer här på Fråga SYV.

    5. försök få kontakt med studerande på de utbiIdningar som du är intresserad av och prata med dem, fråga om utbiIdningar, om framtida möjIigheter, om vad för- och nackdeIar är i de utbiIdningsaIternativen som de har vaIt.

    Du sjäIv kan mycket inom de områden som intresserar dig och du kan bIi den bästa vägIedaren för dig! :) Be många personer som på ett eIIer annat sätt är insatta i den aktueIIa för dig probIematiken, Iyssna på dem aIIa och dra sedan dina egna sIutsatser. Du är expert på vad som passar dig bäst, för att det är du som känner dig sjäIv bäst av aIIa!

    Jag förstår att det är inte ett sådant svar du önskade få och förväntade dig! Jag bekIagar att vi inte är experter på området som du är intresserad av. Min förhoppning är att du kanske ändå få Iite nytta av mitt svar på något sätt! :)

    VänIigen

    JuIia SYV