Oscar
    Jag har inte en aning vad jag ska välja men är intresserad av ekonomi, natur, teknik och bygg och anläggning. Vad finns det några för och nackdelar med dessa program, har även svårt med vilken skola men det löser sig, just nu vill jag bara kunna välja rätt linje

    Mvh Oscar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Oscar,

    börja med att göra test på GymnasieGuiden.se>> och se vad dator väljer för program för dig! :)

    Läs sedan om Teknikprogrammet>>, Industritekniska programmet>>, Bygg- och anläggningsprogrammet>> och Naturbruksprogrammet>>

    Gå också på så många öppna hus och gymnasiemässor som du hinner och orkar, även på de skolor och program som du kanske inte så jättemycket intresserad av, för det kan visa sig att du ändå kommer att "fastna" för ngt. som du ser där! :)

    Boka också prova-på dag (skuggning) på flera gymnasieskolor - då kan du bli "gymnasieelev för en dag" och på riktigt känna på hur det är att gå på just den skoIa och just det programmet!

    När du har gjort allt detta och även pratat med Studie- och yrkesvägledare på din skoIa, hör gärna av dig igen och berätta hur tankarna går...

    Lycka till!

    Hälsninar

    Mikael SYV