sedina

    jag går i 9an och har ingen aning vilken utbildning jag vill ha eller vilken karriär.jag har det rätt så svårt med några ämnen (matte/Samhällsvetenskap)(har inte så väldigt bra betyg).och jag har svårt att komma ihåg saker...så därför har jag det rätt då svårt på prov...jag är rätt så intresserad...jag drömde alltid att vara läkare men vet inte om jag ska få bra betyg för att vara läkare så hur mycket man behöver pöäng för att vara ''läkare''?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sedina,

    utifrån det du skriver i din fråga har jag ett förslag - titta på VO-programmet. Man blir inte på VO>>> direkt behörig till att söka Läkarprogrammet på Universitetet, men det går att komplettera efter gymnasiet. På VO kan man bli behörig att söka till Sjuksköterskeprogrammet och till andra utbildningar inom Hälso- och sjukvård, t.ex kan man direkt efter gymnasiet läsa till Arbetsterapeut eller till Audionom eller till ngt annat yrke, t.ex till Förskolelärare, om man så önskar.

    Om du har svårigheter med matte och har svårt att minnas saker, kan inte jag rekommendera att du söker Natur-natur /Naturvet.programmet inriktning Naturvetenskap/ men det är där alla kurser finns som krävs för behörighet till Läkarprogrammet.

    Jag tycker det är mycket fördelaktigare för dig att söka till Vård- och omsorgsprogrammet som på sikt också kan leda till att man kan bli läkare, men man kan också ändra sig på vägen och satsa på att bli Röntgensjuksköterska, Barnmorska eller Dietist (bara för att ta några exempel, det finns många fler yrken inom sjukvård/omsorg och friskvård).