Emma
    Hej!

    Jag vill utbilda mig till sjuksköterska. På gymnasiet gick jag estetiska programmet och har endast läst Matematik 1b, Naturkunskap 1b och Samhällskunskap 1b utöver de grundläggande ämnena. Hur ska jag gå till väga för att kunna läsa till sjuksköterska?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    jag antar att du fick Examensbevis (och inte Studiebevis). Om du fick Examensbevis har du i så fall grundläggande behörighet till högskolestudier. Men du saknar Särskild behörighet va det gäller matematik 2 och Naturkunskap 2.

    Du behöver, alltså skaffa dig godkända betyg i Matematik 2 och i Naturkunskap 2. Det är 2 stycken 100 poängskurser. Du kan läsa dem på heltid på 10 veckor, dvs på en havtermin.

    Mitt råd är att du ansöker på komvux om att läsa de kurser. Du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    VänIigen

    JuIia SYV