Fahi

    Hej Min son kunde inte blir klart med gymnasie för 3 år sedan. Nu ville han börjar läsa de ämnen som han missade i gymnasiet. vilka ämnen måste han läsa för att klara gymnasiet? Han är intresserad att komma in i advokat utbildning. vilka ämnen måste han får bästa betyg för att hjälpa honom att komma in i utbildnignen? Tacksam för all goda råd.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Utbildningsväg till yrket Advokat är i Sverige ganska lång. Ta gärna en titt på yrkespresentationen Advokat www.framtid.se
    Första steget på eftergymnasial nivå består i att genomgå 4,5 års juridisk utbildning och ta juristexamen vid ett universitet. Din son måste alltså komma in på juristprogrammet (som är universitetsutbildning som är 4.5 läsår lång). Juristprogrammet är en mycket populär utbildning och brukar, för att kunna komma in, kräva mycket höga meriter: mycket höga gymnasiala betyg eller mycket högt resultat från högskoleprovet.
    Alla behöriga sökande deltar i konkurrensen om utbildningsplats. Obehöriga kan ej antas. Det är därför helt nödvändigt att bli behörig. För behörighet till juristprogrammet på de svenska universiteten krävs Grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiala kurser Samhällskunkskap 1b och Historia 1b.
    Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt.
    Ett sätt att uppnå grundläggande behörighet är genom ett studieomdöme från en folkhögskola. Din son kan därför söka till allmänna kurser på folkhögskolorna och om han kommer in kommer han läsa där mot ett studieomdöme om grundläggande behörighet och det är också viktigt att han får omdöme om särskild behörighet i kurserna Samhällskunkskap 1b och Historia 1b. Din son kan söka till vilken folkhögskola som helst i hela Sverige.
    Ett annat sätt att uppnå grundläggande behörighet är genom examensbevis från komvux. Din son behöver boka tid med SYV-en på komvux i den kommunen där han är folkbokförd. Han behöver göra planering mot examensbevis, om han väljer "gå" via studier på komvux. För examensbevis från komvux krävs 2400 betygsatta gymnasiala poäng (vilket motsvarar tre års studier på heltid). Vid planeringen brukar man utgå från de betygen som personen redan har med sig (från gymnasiet). På komvux kan man bland annat läsa mot en yrkesexamen och inom yrkesexamen inkludera kurserna svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3, engelska 6 + de kurser som krävs för särskild behörighet till just den universitetsutbildning (i din sons fall Juristprogrammet) som man vill komma in på, alltså i din sons fall kurserna samhällskunskap 1b och 2 (sammanlagt 200poäng).
    Ännu ett sätt att uppnå grundläggande behörighet på är genom "reell kompetens", se antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg Kort om den varianten: det krävs 3-årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid + ett antal godkända gymnasiala betyg; för konkurrens är man tvungen att göra högskoleprovet.
    Om studieformen Folkhögskola finns information på framtid.se/studier/folkhogskola
    Om studieformen KomVux finns information på framtid.se/studier/komvux

    Studie- och yrkesvägledare
    • Fahi : Tusen tack för dina goda råd. Jag ska föra vidare dina informationen.
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!