Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    du får gärna söka svar hos studievägledare på lärarhögskolorna. Lärarutbildningar är många ggr svårt att "navigera inom". Om du idag inte har någon lärarexamen är det en situation, om du har lärareexamen från t.ex ditt hemland - så är det en annan situation.
    Jag kan ge dig endast några generella råd: att du söker jobb som "obehörig modersmålslärare" (när det är lärarbrist kan man få jobb även utan lärarutbildningen i bagaget) och om det blir så att du får lov att jobba som modersmålslärare som "obehörig" då kan du förhoppningsvis om några år få hjälp (genom något projekt) att bli behörig;
    det andra rådet jag vill ge dig att du hittar något ämneslärarprogvram som du vill läsa och söker till det programmet, t.ex ämneslärarprogrammet för att bli gymnasielärare i historia och samhällskunskap (bara för att ta ett exempel) - det tar dock lång tid (5 år) + att du behöver också 30 högskolepoäng i det språket som är ditt modersmål.
    Du kan, förresten, börja med att läsa 30 högskolepoäng i ditt modersmål (det ingår i kraven för att bli behörig modersmålslärare). Under den terminen som du läser 30 hp i språket som är ditt modersmål kan du genom kontakt med studievägledare på lärarhögskolorna få fram vad du kan eller behöver läsa, för övrigt, får att sedan kunna få ut legitimation som modersmålslärare.
    Ett möjligt alternativ är att du läser 120 högskolepoäng (fyra terminer på heltid) i det språket som är ditt modersmål och söker sedan till KPU, kompletterande pedagogisk utbildning (90 hp). Efter det, om du lyckas komma in på KPU och genomföra hela KPU, kan du ta ut examen som gymnasielärare i moderna språk och i samtidigt som lärare i modersmål.
    Hela utbildningen går på 3,5 år så det kan vara den kortaste vägen till att bli behörig modersmålslärare men... vad KPU kommer att erbjudas eller om du lyckas komma in på KPU, kan ingen garantera på förhand.
    Allmänt gäller: den kortaste tiden som man kan skaffa sig lärarexamen är 3 år (om man läser på heltid). Det finns flera olika varianter av lärarexamina. Den säkraste vägen till lärarexamen är i fall man kommer på ett program som leder till lärarexamen, men många skaffar sig lärarexamen genom att först läsa tillräckligt antal poäng i "sina undervisningsämnen" + sedan läsa KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. KPU brukar prioritera de sökande som ska bli lärare i flera ämnen. Om du läser 120 högskolepoäng persiska och söker sedan till KPU, då uppger du när du söker att din avsikt är att bli lärare i Moderna språk (persiska) + i Modersmål (persiska), så du söker till KPU med två undervisningsämnen. Men du kan också tänka på att elevunderlaget kanske inte blir så stor att du ska kunna få heltidsjobb, utan du kanske endast ska kunna få deltidstjänster.

    Studie- och yrkesvägledare