Johannes
    Hej! Jag går tvåan i gymnasiet (estetik och media) och undrar lite över Matte, och historia kurserna.

    I ettan fick jag D i Mattematik 1b och är helt säker på att jag skulle kunna höja det betyget betydligt i Mattematik 2b som jag nu ska läsa i årskurs 2. När man söker in på högskola senare sinkar då mitt Mattematik 1b betyg trots att jag får ett mycket bättre betyg i 2b? Har också läst Historia 1b och kommer att läsa Historia 2b kultur. Är det det senaste betyget i Historia 2b som sen gäller när man ska söka in på högskola eller räknas 1b betyget också med? Känns ju logiskt att man ska ha tid på sig att utveckla sina kunskaper under de 3 åren och inte få högsta betyg direkt.

    Mvh Johannes

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johannes,

    det är tyvärr så att alla betyg, även från åk1 räknas in i ditt Jämförelsetal. Det finns en utförlig förklaring på www.framtid.se/reportage/betyg-pa-gymnasiet som jag vill råda dig att läsa. De "gröna" orden i texten på Framtid.se är alla Klickbara länkar som leder vidare till mer info i ämnet.

    Kort svar på din fråga är:

    Till skillnad från grundskolan, gäller alla betyg på gymnasiet (från alla årskurser) och inte bara slutbetyget.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA