Klaus
    Hej!

    Min fråga handlar om vilka betyg som räknas med till antagningen för universitet/högskola.

    Det är så att min kompis pluggade natur och tog studenten 2016. Dock så tog han en paus och ville fixa sina betyg. Han fick dock F i mat4, kem2, fys1 och fy2. Men under tiden gjorde han prövningar i his2 och geo1 - så därmed gjorde han så att han fick 2250 godkända poäng i gymnasiet.

    Men nu när han ska räkna sitt snitt... vilka betyg ska man utgå ifrån? Kan han skippa att räkna med 2 av dessa 4 F ämnen eftersom han fixade betyg i his2 och geo1 eller måste man räkna med alla 4 F ämnen eller? Förstod ni min fråga?

    Ett svar uppskattas!

    • SYV-besökare : Har din kompis Examensbevis? eller Studiebevis? Det är avgörande för att kunna ge rätt svar.
    • : Hej! Det är ett examensbevis. Dock har han inte pluggat på Komvux - endast gjort prövningar via Malmö Kommun, Lunds vuxenutbildning och Halmstad Eductus - som sagt inget plugg på Komvux.
    • SYV-besökare : Betyg från prövningar är lika mycket värda som betyg man får i slutet av en läst kurs.
    • SYV-besökare : Menar du att hen fick EXAMENSBEVIS med F i mat4, kem2, fys1 och fy2? Det är omöjligt.
    • SYV-besökare : Man behöver inte själv räkna ut sitt meritvärde. Det gör Antagning.se ... men om man är mycket nyfiken, kan man få hjälp av SYV på komvux.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Andre,

    din kompis behöver EXAMENSBEVIS. Om hen inte får Examensbevis, är hen obehörig till högskola och behöver inte räkna ut meritvärde. Som obehörig kan man inte antas till högskola/universitet i Sverige.

    Hen behöver vända sig till komvux snarast och försöka få ut Examensbevis.

    Utifrån info i din fråga så tror jag inte din kompis har Examensbevis.

    I examensbevis från Komvux - får inte Idrott och hälsa 1 ingå. För övrigt så är det minst 2400 poäng som är betygsatta som måste ingå. Av dem måste 2250 vara godkända.

    De övriga betygen som kommer att hamna utanför 2400 poäng "vanliga kurser", inte Utökade - så räknas in endast de betyg som antingen Krävs för Särskild behörighet till "just den aktuella högskoleutb.", eller de som ger Meritpoäng>>. alla de andra betygen räknas inte in.

    Sista kompletteringsdag till högskoleutb., i Sverige, som börjar höstterminen 2017 är 21 juni.

    Samtidigt som man söker till högskola/universitet kan man också söka till ett obegränsat antal olika yrkeshögskoleutbildningar>>

    Till yh-utbildningar söker man till varje utbildning separat och oberoende av andra ansökningar. Sedan kan man alltid tacka Nej till en erbjuden utbildningsplats. Därför är det bra att söka många olika alternativ - för att sedan kunna välja.