Henrik
    Vilka kurser får jag meritpoäng för om jag söker till Arkitektutbildningen på 300 högskolepoäng? Har läst matematik C, Språk steg 3 och engelska C. Och hur mycket får jag isåfall för varje kurs utöver detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Om du läste Matematik C och engelska C då läste du enligt det gamla systemet (kurser som fanns på gymnasienivå innan reformen 2011-12). dock tycker jag att det är ganska märkligt med tanke på att du är 19 år (om det stämmer att du är 19 år).

    Varför det är viktigt att veta enligt vilket system du läste eller läser - för att det är olika regler vad det gäller Meritpoäng.

    För dem som läser på gymnasiet idag - gäller följande regler, läs här >>

    Men om du har eller kommer att få Slutbetyg -och inte gymnasieexamen (Examensbevis) då kan du i så fall få meritpoäng även för Områdeskurser. Sedan är det ännu annorlunda regler för dem som fick Slutbetyg innan år 2010.

    Det är, alltså, jätteviktigt (för att kunna svara på din fråga) att veta om du har eller kommer att få Examensbevis eller Slutbetyg.

    Bästa hälsningar

    ANNA