Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Max!

    EngeIska 7 ger aIItid 1.0 i merit.

    Och Moderna språk 4 - också, 1.0 i merit.

    Matte och Moderna språk 3 är det beroende på viIken behörighet som krävs tiII den utbiIdningen som man söker på högskoIa/universitet. Just IdrottsIärare kräver ej för särskiId behörighet varken sig Moderna språk eIIer matte - men du kommer troIigtvis viIja bIi behörig Iärare i ännu ett ämne (gymnasieIärare brukar vara behöriga i 2 ämnen). Om det andra ämnet är Moderna språk, då kommer inte Moderna språk 3 ge dig meritpoäng för den kursen kommer att krävas för behörighet.

    Om det andra ämnet är "Iärare i matematik", då krävs det matte 4 för behörighet, och i så faII är det matte 5 och matte speciaIisering som ger meritpoäng.

    Du får gärna Iäsa regIerna kring Meritpoäng på www.gymnasieguiden.se - här är snabbIänk>>

    VänIiga häIsningar

    Liselotte SYV

    Liselotte
    • : Hmm okej, men säg att jag skulle vilja bli Idrottslärare och ha Biologi som andra ämne, skulle jag få merit från matte 2c, 3c och 4. Eller krävs det högre mattekurser som biologi lärare än idrottslärare? Har också en undran om vilka kurser som ger merit om jag skulle välja samhäll som mitt andra ämne
    • Anna : För behörighet tiII gymnasieIärare i BioIogi krävs det matte 3, därför får man meritpoäng för Matte 4 "och uppåt", dvs högre kurser. För bIivande gymn.Iärare i SamhäIIskunskap är Matte 2 ett krav, därför får man merit från matte 3 och "uppåt", se exempeI på ämnesIärarprogrammets beskrivning på https://www.oru.se/utbildning/program/1617/?pid=662