Sanna
    Hej,
    Jag tänker söka in till bland annat Oxford till nästa sommar och håller på att samla på mig allt material som krävs för att ansöka, går på Teknik programmet och läser både matte 4 och 5, och Cambridge engelska, saken är den att jag i första hand vill söka in till kurser inriktade på antingen engelska eller engelska och historia. I beskrivningen till dessa står det dock att jag behöver en kurs kallad; engelska litteratur på A nivå, en kurs jag inte tagit och när jag letat på nätet hittar jag ingen motsvarande för svenska elever, skall jag ge upp på engelska "majorn" och testa mina chanser på ingenjörsutbildning, eller finns det hopp även om jag bara läst de vanliga engelska kurserna?
    • :

      Kanske lite sen men tänkte att jag skulle inflika angående din fråga om engelsk litteratur på A nivå. I det Brittiska systemet så läser du dina "A-levels" under dina sista två år innan universitet, lite som vårt Gymnasium. Skillnaden är att man bara väljer ett fåtal kurser, vanligtvis 3. Engelsk litteratur på A nivå är en av dessa kurser.

      Det närmsta du kan komma är upp till Engelska 7. Det är dock inte samma sak som de läser då man generellt fokuserar mycket mer på litteraturstudier i det engelska systemet.

      Om du har tillräckligt bra betyg och skriver ett bra ansökningsbrev så kan du mycket väl bli kallad på intervju. Då gäller det att du verkligen är duktig på att läsa, förstå och analysera litteratur så att du kan imponera!

    • Milla : Tack så mycket Mårten för din kommentar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sanna,

    om du läser på Teknikprogrammet /och inte på IB-programmet/ - då finns det engelska 5 och 6 som obligatoriska kurser och engelska 7 som en valbar /frivillig/ kurs och den råder jag dig att läsa, om du kan.

    Tyvärr kan vi, för övrigt, inte bidra med några detaljer ang. studier på eftergymnasial nivå utomlands. Vi kan ge dig några länkar/tips om hemsidor där vi bedömer relevant och pålitlig info finns.
    Vänd dig annars till personal på Oxford - ta kontakt med dem, berätta om din situation och be om råd och hjälp.

    Kika gärna på följande sidor:

    https://www.fragasyv.se/info/studera-utomlands

    http://www.studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/storbritannien/

    https://www.fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands

    http://www.csn.se/utomlands

    Prova också komma i kontakt med någon i SISA´s nätverk >> - som förhoppningsvis kan ge svar på dina frågor.