Anonym
    Hej!
    Jag går just nu samhällsprogrammet med inriktning beteende. Jag har bestämt mig för att byta till stylistutbildningen och undrar vilka kurser jag kommer att behöva läsa till om jag senare vill kunna plugga till exempel polis eller syv.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    om du byter till "stylist" som är ett yrkesprogram: Hantverksprogrammet, inriktning Övriga hantverk, behöver du för det första läsa kurser för Grundläggande behörighet:

    - Svenska 2, 3 och engelska 6 - behöver du läsa; och de får du läsa på gymnasiet, om du vlll - det är din rättighet.

    Sedan tillkommer det kurser för särskild behörighet. Polisutbildning kräver godkänt betyg i Historia 1b och att man har Körkort B, för personbil, man måste också vara simkunnig och fysiskt och psykiskt lämplig för att bli polis>.

    Till både SYV- och polisutbildningen krävs det för Särskild behörighet att man har godkänt betyg i Samhällskunksap 1b. Inom HV läser man som obligatorisk kurs Samhällskunskap 1a1, vilket man kan se i Programplanen för HV >>> . då behöver man sedan läsa Samhällskunskap 1a2, som tillsammans med betyget i Sh 1a1 ger samma behörighet som Sh 1b ger. Sh1a2 får man läsa som programfördjupning på HV. Men frågan är då om det blir möjligt på just din gymnasieskola?