Johanna
    Hej!
    Jag går sista året på gymnasiet och funderar kring universitet och behörighet.
    När man söker in på betyg, är det ALLA kurser man gått som bestämmer medelvärdet eller är det BARA de kurser som krävs för att vara behörig till en viss linge som räknas med som ex svenska 2, matte 2, historia 1b osv?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,

    om du inte har några Utökade kurser, dvs inte har ansökt om att få läsa mer än 2500 poäng, dvs läser "vanligt gymnasieprogram" :) - då är det alla kurser, förutom Gymnasiearbete, som räknas in i ditt jämförelsetal.

    I gymnasiearbete får man högst E i betyg, man kan ej få högre, för det finns vara F och E i betygsskala för gymnasiearbete. Betyget i Gymnasiearbete räknas inte in.

    Alla andra betyg från alla 3 årskurser på gymnasiet räknas in i ditt jämförelsetal, när du söker till högskola/universitet i Sverige.

    Vänligen

    Julia SYV