Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elin!

    på alla yrkesprogram måste man ha minst 15 veckors praktik, men det finns skolor som har längre praktik.

    På högskoleförberedande program behöver man inte ha praktik, men det finns skolor som inför praktik på högskoleförberedande program, ofta på Teknikprogrammet men inte så långa perioder, utan t.ex 2 veckor under åk2 och 1 eller 2 veckor under åk3.. men det är några få skolor som har praktik på de högskoleförberedande program.

    Sedan finns det också Lärling - läs här >> Det är en variant på studier på yrkesprogram. Då läser man alla yrkeskurser på en arbetsplats. På så sätt blir det Väldigt Mycket "praktik" - t.ex i åk3 när man läser som lärling, kan schemat se ut så här: måndag-torsdag på en arbetsplats, fredag - i skolan.

    Mvh

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare