Irina
    Hej! Efter några månader får jag slutbetyg. Jag läste en del av kurser på gymnasiet och har de gamla betygen. Jag är intresserad av ett program som Stockholms universitet erbjudar. Programmet har följande behörighet: Samhällskunskap A eller Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2. (Områdesbehörighet 6 eller A6 med undantag för Engelska B eller Engelska 6). jag har betyget i Samhällkunskap A. Stämmer det att man inte behöver läsa Engelska B/6 för detta program?
    Om det stämmer, då vill jag ställa några frågor till. Jag har ett betyg i Mediekommunikation A som är en områdeskurs för Områdebehörighet 6. Jag är orolig över mitt meritvärde och därför vill jag läsa ytterligare områdeskurser. Men vilka kurser ska jag läsa? Enligt områdesbehörighet 6 eller A6? de gamla områdeskurserna enligt områdesbehörighet 6 finns inte eller kan man läsa samma omvandlade kurser? Eller behöver man läsa områdeskurser enligt den nya områdesbehörighet (A6) som inkluder t.ex. moderna språk 3?
    Mvh Irina

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Irina!

    Stockholms universitet erbjuder väldigt många olika utbildningar och det är - i fall du inte vill uppge det exakta namnet på programmet - i så fall själv få reda på vad som krävs för behörighet till det programmet.

    Angående meritpoäng för områdeskurser: tyvärr så tror inte jag du hinner skaffa dig de betygen. Läsa de "gamla kurser" kan man inte längre och möjlighet att göra prövningar i dem upphör helt den 30 juni 2016. Nu är vi mitt i maj... Jag tror, alltså, inte att du kan nu göra anmälan till prövning som äger rum innan 30 juni... och därför är den frågan inte relevant längre, tyvärr.

    I praktiken kan du inte skaffa dig nya betyg i "gamla kurser" och det är endast "gamla kurser" (som t.ex Samhällskunskap A) och inte nya kurser /som t.ex Samhällskunskap 1b/ som ger möjlighet att få meritpoäng enligt Områdeskurser.

    Max i merit är 2.5 och du kan få meritpoäng för Engelska 7, för Moderna språk 3 och 4 och för "högre kurser i matematik" /dvs högre än de kurser som krävs för behörighet till just Din högskoleutbidlning/.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Hej! tack för ditt svar! Programmet hetter Kandidatprogram i marknadskommunikation och IT. Engelska B/6 behövs inte eller hur? Jag kan läsa Moderna språk Italienska 3, kommer det ge mig meritpoäng? Ska jag i så fall ha både meritpoäng i Mediekommunikation A och Italienska 3? Mvh Irina
    • Anna : Godkänt betyg i Moderna språk 3 ger dig 0.5 i merit.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Irina!

    Om det är den här utbildning>> som Du är intresserad av, så är det enligt info på deras hemsida - Eng6 eller B krävs inte för behörighet.

    Om du får Slutbetyg - borde du kunna ha både meritpoäng för de "gamla kurser" enligt Områderbehörighet + meritpoäng för de nya kurser, enligt de reglerna för meritpoäng som gäller nu. Dock max i merit är ändå 2,5 - sammanlagt, mer kan man inte få i merit.

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!

    ANNA