Anna-Lena
    Hej!
    Hur vet man vilka meritpoäng som krävs för olika program på universitet och yrkeshögskola?
    Jag tittar på programmen
    Politices kandidatprogrammet
    Samhällsplanerare
    Personal och arbetsliv
    Kriminologi
    Inköpare?

    2 Svar

    Maria SYV

    Hej Anna-Lena;

    man vet inte på förhand Exakt hur höga betyg som kommer att ge plats på en viss utbildning. Man ska försöka få så höga meriter man kan och söka och hoppas; söker man många olika utbildningar, får man en ny chans - på varje utbildning;
    givetvis kan man, om man vill, kika på hur det var vid förra antagningsomgångar... men det behöver ju inte bli likadant framöver.

    Det är också rätt stor skillnad på antagningsförfarande till högskolor/universitet och till yrkeshögskolor; det är 2 olika studieformer med olika uppsättningar av regler.
    Det är mycket striktare vid ansökan till högskolor/universitet där Antagning.se håller reda på vem som är behörig och obehöriga ej får tas in + räknas ut Meritvärde och så konkurrerar man med sitt meritvärde och allt är strikt organiserat.

    Så är det inte när man söker till yrkeshögskolorna; varje yh tar in själva; viss finns det behörighetskraven men de kan frångås, om yh-anordnare tycker att personer ändå är lämplig, trots att hen kanske inte är behörig.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, jag håller med Maria /se hennes svar/ om att det är viktigt att känna till att högskola-universitet (akademiska utbildningar) och Yrkeshögskoleutbildningar är det rätt stor skillnad på. Det går bra att söka till olika skolformer samtidigt och Oberoende av varandra... till varje yrkeshögskoleutbildning söker man till yh-utbildningen direkt.
    Till högskola-universitet är det centralantagning - via www.antagning.se och man kan ha 20 olika alternativ i sin ansökan till högskoleutbildningar.

    Samhällsplanerare - är exempelvis ett "samlingsnamn" för ett stort antal olika yrken och utbildningar; man kan ha olika inriktningar inom samhällsplanering... - kika gärna på >>> yrke/samhallsplanerare

    Tips på yh-Inköpare
    https://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/inkoepare-upphandlare och hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar hittar du på www.yhguiden.se