Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Evelina! Av de högskoleförberedande rekommenderar jag i första hand -humanistiska och av yrkes- Hotell-&turism. Info om alla gymn PR finns på www.gymnasieguiden.se/program

    Ang yrken så finns det oändligt många olika och nya yrken kan också uppstå/skapas och du själv kan kanske uppfinna ett nytt yrke ?;) börja med att kika på www.framtid.se/yrke/sprakyrken

    • : Aa okej, tack för svar! Om man går humanistiska, hur många språk måste man läsa och läser man språk alla 3 åren?
    • Peter : Det beror på vilken Inriktning på HU man läser. Skriver nu ett nytt svar till dig.
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej, se gärna i programplanen för HU>>> och du kommer att se att man på HU läser 200 poäng, dvs två kurser i språk och sedan på Inriktnignen Språk även Latin, språk /kultur plus ännu 300 poäng språk.

    Dvs på inriktningen Kultur läser man språk under åk1 och 2 - en kurs per år som obligatoriska kurser, men får välja läsa mer språk.

    På inr Språk läser man minst 5 språkkurser som obligatoriska plus Latin, som också är på sätt och vis en språkkurs.

    På inr. Kultur läser man lika mycket språk som på Samhällsvetenskapsprogrammet.

    tips om yrken - kulturvetare<< och etnolog<<.