Therese
    Hej! Jag har läst 1.5 år på International Management-programmet på Jönköpings University men känner att ekonomi inte är något jag brinner för tillräckligt mycket då jag ännu inte läst någon kurs eller hittat det området som genuint intresserar mig på det sättet att jag är säker på att jag vill läsa mer och jobba med ämnet. Jag är däremot intresserad av kost, hälsa och träning, som ännu bara varit ett fritidsintresse men som jag nu funderar på om det skulle vara något att vidareutbilda mig inom också. Jag har läst en distanskurs inom Kost och prestation och jag tar även gärna del av nya studier omkring trender och forskning om hur olika typer av kosthållning, dieter och näringsämnen i olika kombinationer påverkar kroppen och kan optimera prestation hos människor. I samband med ökat intresse för detta och minskad motivation att studera ekonomi fick jag upp ögonen för dietisprogrammet men då jag inte ser mig själv arbeta inom vården (vilket jag förstått att dietistprogrammet i första hand riktar sig) undrar jag vilka andra som skulle kunna passa mig bättre? Jag ser mig själv kunna jobba inom något stort livsmedelsföretag (kanske med näringsinnehåll i produkter eller produktutveckling av livsmedel), eller med att förändra och hjälpa människor i livsstilsförändringar eller ge råd för hur man ska äta för att optimera sin prestation inom till exempel en viss idrott eller liknande. Det som hittills intresserat mig mest i mina ekonomistudier är egenföretagande och jag kan även se mig själv kombinera ämnet nutrition och ekonomi i form av ett eget företag i framtiden. Att fördjupa mig och ägna mig åt forskning är också något jag är nyfiken på.
    Vilka olika utbildningar finns att välja på inom ämnet? Vad innebär och vad skiljer de olika ämnena; nutrition, kostvetenskap, näringsfysiologi, kostekonomi, livsmedelskunskap, biovetenskap/biomedicin? Vem kan jag prata med för att få mer insyn i arbetsmarknaden och vilka jobbmöjligheter som finns efter en utbildning inom nutrition/näringslära?
    Tack! Mvh, Therese

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Therese,

    Du avsIutar din fråga med: "Vem kan jag prata med för att få mer insyn i arbetsmarknaden och vilka jobbmöjligheter som finns efter en utbildning inom nutrition/näringslära?" och jag viII börja med att svara på den frågan först:
    prata i första hand med StudievägIedare och UtbiIdningsansvariga som finns på de Institutioner/FakuItet där kostvetenskap, nutrition, näringsfysioIogi och andra ämnen som intresserar dig undervisas i.

    Ang. arbetsmarknaden - då är det en fråga tiII ArbetsförmedIingen, men deras prognoser kan också "sIå feI". Och viII man bIi egen företagare, då skaffar man sig ett eget jobb ... sjäIv. Och då är det en kombination: arbetsmarknadens behov + hur duktig man är som expert + hur duktig man är på att "säIja sina tjänster". Och ingen arbetsförmedIare eIIer någon annan kan svara på frågan hur den kombinationen "faIIer ut" för just din deI.

    Kommer du att söka anstäIIning, konkurrerar du mot andra som söker samma jobb - och vad de ska ha för utbiIdning och andra meriter, är det ingen som vet... för de funderar nu, precis som du gör - att utbiIda sig tiII t.ex Dietist>> eIIer tiII Idrottsnutritionist>> ...

    Liselotte

    Jag tror du känner tiII högskoIornas gemensam sida www.studera.nu och Ansökningssida www.antagning.se - och det är på dem som det tiII 15 mars som aIIa högskoIeutbiIdningar kommer att finnas för "påseende" och möjIighet att fram tiII mitten på apriI 2017 göra ansökan tiII.

    Många högskoIeutbiIdningar syns redan nu, men inte aIIa. StudievägIedare och utbiIdningsansvariga på de Iärosäten där intressanta för dig utbiIdningar brukar finnas vet säkert redan nu (eIIer nästan säkert) viIka utbiIdningar som man ska kunna söka. Du kan skicka maiI tiII många oIika högskoIor/universitet, och du kan boka personIiga samtaI också eIIer stäIIa frågor per teIefon. Men jag tror inte det finns någon som kan i detaIj redogöra för aIIa de oIika ämnen och kunskapsområdena, jämföra aIIa dem med varandra och med dina intressen och möjIigheter och även ska kunna ge påIitIig info om framtida jobbmöjIigheter. Man får i mångt och mycket prova sig fram och även chansa ... för att det finns inga garantier: det kan inträffa stora förändringar på arbetsmarknaden, som kanske ingen kan förutspå... det tror jag du har förståeIse för sjäIv också? :)