Max
    Hej!
    Jag vill bli planeringsarkitet. Jag har hittat en utbildning (fysisk planering) på Blekinge Högskola, men undrar om det finns andra utbildningar som samhällsplaneringsprogrammet etc för att få behörighet till att bli planeringsarkitekt? Min fråga är alltså om det finns alternativa utbildningar som kan leda till jobb som planeringsarkitekt? Orsaken är att Karlskrona inte tilltalar mig speciell.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Max!

    jag antar att du läser åk3 på gymnasiet nu och kommer att söka eftergymnasial utbildning med start hösten 2017, stämmer det?

    I så fall bör du kika på www.studera.nu och www.antagning.se den 15 mars - då ansökningsperiod börjar (och pågår i en månad) - och tills dess kanske inte alla utbildningar som ska starta på högskolor/universitet, finns synliga. Det är till ansökningsperiodets början som allt beslutas och läggs ut på sajterna.

    Du kan givetvis redan nu kika på de två hemsidorna som jag nämner ovan - vissa utbidningar med start hösten 2017 finns redan där, men förändringar kan ännu ske.

    www.studera.nu är högskolornas gemensam hemsida och www.antagning.se är Universitets- och högskolerådets hemsida där man göra Ansökan till högskoleutbildningar i Sverige.

    Tips: kika också på www.yhguiden.se - yrkeshögskoleutbildningar. De nya YH kommer att "släppas" i slutet av januari och dyka upp på yhguiden under första halvan av februari 2017. Men redan nu finns det YH som är "klara" dvs beviljade sedan innan - ex. Arkitekturvisualisering i Göteborg>>.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    ANNA

    • : Hej! Tack så mycket för tipsen! Har redan kollat På dess sidorna men hittar inte om man kan bli behörig till att bli planeringsarkitekt på samhällsplaneringsprogrammet! Vet du? :)
    • Julia : "Behörig" blir man till utbildningar. När man söker jobb bestämmer arbetsgivaren vem som passar (med några få undantag - Legitimationsyrken, som t.ex Läkare eller där körkort krävs, som bussförare... eller Elektriker där man måste vara certifierad) - men på de flesta jobben anställer arbetsgivaren vem hen vill (med vilken utbildning som helst). Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Max!

    Det är otroligt men sant att t.ex som Lärare kan man börja arbeta direkt efter gymnasiet, utan någon som helst eftergymnasial utbildning. Detta pga lärarbrist. Se Juniorlärare>>

    Ingen kunde för några år sedan tro att det kunde bli så! men nu är det så.

    På samma sätt, om det blir brist på artekter, kommer arbetsgivare anställa folk kanske direkt efter gymnasiet. Annars, när det överskott på de utbildade, då krävs det i stället mer och mer utbildning för att bli "bättre" än konkurrenter.

    Arkitekt är ett populärt yrke (än så länge i alla fall) och därför "vinner" de med mer utbildning, dvs i första hand ska man satsa på femåriga universitetsprogram där man blir Civilingenjör inom arkitektur. Med mindre utbildning minskar chanserna att få jobb. Så är det idag. Hur det blir om 5-6 år vet ju ingen. Prognoser finns men de kan slå fel.

    Kontakta Studievägledare på flera olika högskolor och universitet där utbildningar finns som "påminner" om en utbildning som du vill läsa - och hör med dem, fråga vad de tycker och kan rekommendera.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV