mansoora
    hej!
    jag går i nian och jag alltid ville att bli tandläkare... och mitt mål är jätte tydligt och jag vill bli det faktiskt. som jag vet det enda programm som kan ge mig möjligheten att bli det är bara Natur, jag tycker natur kommer bli svårt för mig eftersom jag har inte bott så länge i Sverige. (2,5 år) risken finns att det blir jätte stressigt för mig i framtiden när jag börjar gymnasiet för att alla de som har kommit in på tandläkarprogrammet har inte haft lägre snitt än 21,0 alltså det känns som att jag kan inte klara av det här, som andra människor jag kan inte lägga hela min tid efter skolan på plugg, jag funderar på ett annan väg för att bli tandläkare, jag vet att jag kan skriva HP men... jag funderar faktiskt på VO att bli tandsköterska först och sedan plugga vidare till tandläkare hur gå det till, är det ens möjligt? kan ni vara snäll och ge mig det bästa rådet ni kan? om man kan göra det hur lång tid tar det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mansoora!

    Om du efter bara 2,5 år i Sverige skriver så bra på svenska - är du jätteduktig!

    Det är också smart att tänka så som du gör och överväga Vård- och omsorgsprogrammet.

    Utifrån det du berättar om dig själv och dina framtida mål, råder jag dig göra följande:

    hitta en skola som på VO erbjuder de "rätta valbara kurser" - så att du kan bli behörig till Sjuksköterskeutbildningen och du i så fall kommer att direkt efter gymnasiet ha många olika alternativ:

    - söka jobb som undersköterska

    - söka till yrkeshögskola, utbildning Tandsköterska

    - söka till högskola, utbildning Sjuksköterska, Röntgensjuksköterska (och även ett antal andra utbildningar)

    - söka till högskola, Naturvetenskapligt basår (för att komplettera för behörighet till Tandläkare)

    - söka till komvux för att komplettera för behörighet till Tandläkare.

    Vad du väljer göra efter gymnasiet kanske du inte behöver bestämma nu, det kan bli en senare fråga.

    Just nu är det viktigt att hitta en gymnasieskola som kommer att erbjuda läsa just de kurserna som ger dig möjlighet att söka även till Sjuksköterska på högskola. Vilka kurser det är, kan du se här >>

    I fall du inte skulle hitta en sådan gymnasieskola, kan du läsa VO på en valfri skola och säga på skolan att du vill läsa kurser för Grundläggande behörighet /det har alla elever på alla yrkesprogram rätt till/.

    Du frågar om hur lång tid det kommer att ta. Utbildning till Tandsköterska /yrkeshögskoleutbildning/ är 3 terminer = 1,5 år. Att komplettera för behörighet till Tandläkare /högskoleutbildning/ tar ca 2 terminer = 1 år, om man läser på heltid eller lite mer än heltid.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA

    Hej igen!

    Du undrar om det verkligen är lättare att uppnå högre betyg på VO än på NA och jag tycker att det finns flera olika fördelar på VO som inte finns på NA och en av fördelarna är att det är lättare att uppnå högre betyg.

    För det första så behöver du uppnå samma kunskapsnivå under kortare tid på NA, jämfört än på VO + komplettera efter gymnasiet (det är 3 år respektive 4 år /eller ännu längre tid/: du får minst ett år längre tid på dig).

    För det andra, så läser man lättare spår i matte: på VO läser man Matte 1a (och om man väljer en valbar kurs i Matte - så är det Matte 2a) och man läser Matte 1a under första året på gymnasiet och Matte 2a - under andra året. Jämför med NA där du får betyg i Matte 1c redan till jul och betyg i Matte 2c - i slutet av åk1. På VO läser man lättare spår i matte och under dubbelt så lång tid - därför är det lättare att få högre betyg.

    För det tredje, så har man flera obligatoriska kurser på NA och färre på VO (skillnad 200 poäng, 2 kurser) - du väljer alltså i större utsträckning vad du vill läsa (på VO jämföret med NA) och väljer man själv då är man bättre motiverad och så kan man välja de kurser som man har lättare för.

    För det fjärde, så kan man på Vård- och omsorgsprogrammet läsa som Lärling och då är man på en arbetsplats minst halva tiden /det blir större variation och man blir mindre skoltrött/. Läser man som lärling har man även en annan liten fördel (kan få lärlingsersättning från CSN, som ger 1000 kr. extra i månaden). Men även om man läser på "ett vanligt sätt" (inte som Lärling), blir det större variation (inte bara teoretiska kurser utan man läser mycket praktiska kurser, även om är på skolan under det mesta av sin studietid). Det ingår minst 15 veckor praktik i alla yrkesprogram och det är ca en termin /under 3 år/ som man är på en arbetsplats och inte på skolan.

    Det finns även andra fördelar, som inte har med just betyg att göra, när man väljer ett yrkesprogram: bl a har man mycket lättare att få sommarjobb och tjäna pengar samt skaffa sig arbetslivserfarenhet redan under gymnasiet.

    • : bli det verkligen lättare för mig att uppnå bättre snitt om jag läser VO? och sedan komplettera?
    • Anna : Jag tycker det. Att det är lättare att uppnå högre betyg på vård- och omsorgsprogrammet än på Naturvetenskapsprogrammet. Jag kan förklara varför i mitt utökade svar, se ovan om en stund.
    • : tack så hemskt mycket men jag har en fråga till! om jag t.ex läser natur och mina betyg räcker inte och jag ska förhöja mig på komvux tar det lÄngre tid än ett år?
    • : och sedan efter VO behöver jag bara plugga upp Ma4, Bi 2,Fy2 och kemi2??
    • Anna : De kurser du nämner, Ma4, Bi2, Fy2 och Kemi2 - ger särskild behörighet till Tandläkare. Man måste alltid även ha Grundläggande behörighet till alla högskoleutbildningar. Du har rätt att läsa kurser för Grundläggande behörighet på ett yrkesprogram men de kurserna ingår inte automatiskt, Du måste säga till på skolan om att du vill läsa dem. Skulle betyg från naturvetenskapsprogrammet inte räcka till, kan du göra högskoleprovet och komma in i HP-urvalsgruppen. Hur lång tid det skulle ta att höja betyg - är det väldigt svårt att säga. Det är inte säkert du ska få kunna läsa om kurserna, utan det är mer troligt att du blir hänvisad till självstudier med efterföljande Prövningar.
    • Anna : Självstudier inför en prövning bedriver man på sin fritid. Man har inte rätt till studiestöd /inga pengar för att man studerar, tyvärr/. Hur snabbt du ska kunna genomföra prövningar och få de betygen som du behöver få - är det ingen som kan svara på idag. Vi vet ej hur många kurser det skulle handla om och vet inte vad det kommer att kosta heller. Idag kostar en prövning 500 kr. Skulle man behöva höja betyg i alla gymnasiala kurser, skulle det kosta 12 000 kr. för ett försök. Det är inte säkert man kan uppnå det önskade betyget på första försöket. Det kan, alltså, ta hur lång tid som helst och kosta mycket pengar.
    • Anna : Om du på heltid skulle läsa Matte 4, Biologi 2, Fysik 2 och Kemi 2 - tar det en termin /sammanlagt för alla fyra kurser/.
    Läs alla kommentarer