Sara
    Jag har inte bestämt mig ännu ifall jag vill läsa psykologprogrammet eller juristprogrammet. Jag har länge drömt om psykologprogrammet men jag ligger precis på gränsen för att komma in på psykolog, dem senaste åren hade jag inte kommit in tyvärr men jag kommer in på juristprogrammet.
    Jag är väldigt driven, fokuserad och oerhört ambitiös samt målmedveten. Jag är en person som vägrar att misslyckas. Vänner brukar förtydliga detta när dem säger att jag bokstavligen skulle gå över lik för framgång, vilket faktiskt stämmer.
    Jag är väldigt intresserad av samhället och politik men även så har jag ett stort intresse för politik.
    Människor brukar säga att jag är lätt att prata med och folk har alltid haft lätt för att anförtro mig saker för att jag är en väldigt bra lyssnare, är nyfiken och gör bra slutsatser.
    Men jag är också extremt bra på att argumentera, går alltid vinnande ur debatter och skulle passa bra som politiker.
    För mig är det allra viktigaste med min högskoleutbildning att det är en bra investering. Att det finns goda möjligheter att tjäna mycket pengar och att jag får en hög status.
    (Jag har övervägt socionom innan som är mest likt psykolog men det har jag valt bort pga en alldeles för låg lön och för låg status)
    Tycker du att det känns som att juristprogrammet eller psykologprogrammet skulle passa mig bäst?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Du valde bort Socinomutbildningen, men jag undrar om du vet att man kan läsa påbyggnad och bli Psykoterapeut. Det kan man också göra efter Psykologutbildningen, alltså bli Psykoterapeut>>

    Andra påbyggnadsutbildningar efter Socinomprogrammet kan leda till att man får jobba som samtalsterapeut, t.ex som Familjebehandlare>> eller som Chef inom socialomsorg>>

    Som psykolog>> kan man profilera sig inom olika områden: barnpsykologi, sportpsykologi, rättspsykologi mm.

    Efter Juristprogrammet kan man göra väldigt många olika saker - man kan sträva vidare efter att bli Advokat>>, Domare>> eller Kronofogde>> eller söka jobb som Konsumentvägledare>> eller som Utredare>>

    Det är svårt, utan att veta dig, svara på frågan, vad som skulle passa dig bäst.

    Jag råder dig prata personligen med SYV på gymnasieskolan och/eller på komvux, men Studievägledare på högskolor/universitet, där du kan boka tid för personlig vägledning.

    Om det är så att du vet att du kan tänka dig båda utbildningar - till Psykolog och till Jurist>> så söker du båda de utbildningar, men du måste givetvis prioritera: "i första hand", "i andra hand"... och vad du ska söka i första hand, just det som är en "knivig fråga".

    Det kanske hjälper att ta kontakt med de studerande på Psykologprogrammet och på Jurstprogrammet och även med "alumner", dvs med de f d studerande - och fråga dem vad de kan berätta om utbildninarna och om "liver efteråt", efter högskoleexamen... :)

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA